​Viktig vecka som tar världen i en ny riktning

​Viktig vecka som tar världen i en ny riktning

I veckan som gick träffades regeringschefer från världens alla hörn i New York för att anta FN:s 17 nya hållbara utvecklingsmål och sätta världen i en ny riktning. I samband med mötet samlades även flera företagsledare för att diskutera hur näringslivet kan ta en aktiv roll och vara en del av lösningen. SPPs vd Staffan Hansén var självklart på plats och vi har fått hans reflektioner på veckan som gått.

Hur viktigt är den här veckan?
Den är givetvis oerhört viktig och sätter ramarna för vilka förändringar vi alla behöver göra för att sätta världen på rätt kurs. Hållbarhet är det bärande temat, inte minst för näringslivet och hur vi ska agera för att stötta den globala agendan.

Vad är det viktigaste du tar med dig?
Att hållbarhet måste vara en del av kärnaffären, som det är för oss. Företag som integrerar de globala utmaningarna och möjligheterna i sina affärsmodeller är företag vi gärna investerar i. De politiska vindarna gynnar företag som aktivt ställer om, inte minst ekonomiskt. Samtidigt ser vi att det blir mer och mer betungande att driva klimatpåfrestande affärsverksamhet. Vi vill självklart investera med vinden i ryggen.

Hur ser du vägen framåt?
Vi kan göra mycket genom vår egen verksamhet men vi behöver hitta nya, innovativa samarbetsytor och flera finansieringskällor för att gemensamt identifiera framtidens hållbara affärsmöjligheter. Att den uppfattningen delas av fler, och att det finns en ärlig intention att hitta dessa, blev tydligt i New York. Det är lätt att fastna i begränsningar och problem, men det får inte stå i vägen för att hitta lösningar.

Har du något exempel?
Den utvecklade delen av världen har ett väl fungerande finansiellt ekosystem för att tryggt och säkert allokera kapital. Utvecklingsländerna bör integreras i samma finansiella ekosystem. Multilaterala organisationer, utvecklingsorganisationer och det privata kapitalet kompetterar varandra och kan tillsammans skapa fundamentet för detta.

Hur viktigt hållbarhet blivit som stöttepelare för näringslivet synliggjordes även i veckan genom Volkswagen, som inte kollapsade av finansiella skäl utan av miljömässiga orsaker och ett direkt oetiskt agerande. Något som knäckte ryggraden på ett av världens tidigare mest respekterade bolag.

Ytterligare reflektioner från NY?
Att de senaste utvecklingsmålen ("milenniemålen") som FN antog år 2000 faktiskt i många avseenden har realiserats, och de nya målen skalerar upp ambitionerna. Det är alltså inte bara frågan om att gå "från ord till handling", utan om ökad ambitionsnivå och särskilt ökad involvering från privata sektorn.

Av: Sara Skärvad