Årets Japanfond: SPP Aktiefond Japan

Årets Japanfond: SPP Aktiefond Japan

Fondmarknaden.se utsåg idag Årets Fonder 2018. Årets Japanfond tilldelades SPP Fonder. Gemensamt för vinnarfonderna 2018 är att de alla ligger i framkant inom hållbara investeringar och att de med en genomsnittligt lägre risk lyckats navigera årets volatila marknader.

- Vi är så klart väldigt stolta över utmärkelsen. SPP Aktiefond Japan är en indexnära hållbar aktiefond som lyckats bra med sin uppgift att efterlikna utvecklingen på den japanska marknaden. Det är första gången en indexfond vinner en kategori, vilket gör oss extra glada i den stora konkurrensen av aktivt förvaltade fonder, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Motivering SPP Aktiefond Japan
I en kategori där aktiv förvaltning i år haft svårt att leverera har denna indexnära fond på ett bra sätt lyckats med sin uppgift att efterlikna utvecklingen på den japanska marknaden. Fonden följer framgångsrikt fondbolagets standard för hållbara investeringar – något som genomsyrar hela produktsortimentet. Med hänsyn till detta anser vi att fonden är väl värd att lyftas fram som en av de bättre i klassen.

Teknisk data 36 månader:Genomsnittsavkastning: 6,2 % | Standardavvikelse: 11,5 % | Sharpekvot: 0,75

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På sppfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyr.

Presskontakt Pressansvarig, SPP 070-222 42 26

Presskontakt Director of Communications Storebrand Asset Management (including SPP Fonder) +46 70 621 77 92

Välkommen till SPP !

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner.

På SPP är hållbarhet helt integrerat i kärnverksamheten. Det innebär att vi utöver ekonomiska parametrar väger in även sociala och miljömässiga aspekter i samtliga beslut som fattas inom koncernen – från mindre inköpsfrågor till stora investeringsbeslut.

SPP har drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm. SPP ingår i norska Storebrandkoncernen.