”Det är en spännande tid att vara i sparandebranschen”

”Det är en spännande tid att vara i sparandebranschen”

Det är en spännande tid att vara i sparandebranschen, menar Annica Lundblad, vd för SPP Spar AB. Nya tekniska förutsättningar gör det möjligt att sätta kunden i förarsätet och hjälpa kunden driva och förändra sitt sparande. Dessutom är det kul att spara, menar Annica.

- Det händer så oerhört mycket just nu som vi kan använda för att förbättra för kunderna. Ny teknik och nya kundinsikter gör det lättare att sätta kunden i förarsätet. Vi har idag mer kunskap om våra kunder vilket gör att vi kan förstå dem bättre; hur de beter sig, vad olika typer av kunder gillar och när de fattar beslut. Det gör det möjligt att skräddarsy lösningar och tajma tillfällen då kunden har tid att ta ställning till ett förslag.

Annica har gott om egna erfarenheter av att vara en sparandekund.

- Kunder som sparar får ofta ta initiativen själva. Med de digitala förutsättningar som nu finns kan vi på ett helt nytt sätt hjälpa våra kunder att ta hand om deras intressen. Det är spännande och inspirerande, tycker Annica – som är särskilt engagerad för att underlätta kvinnors pensionssparande.

- Kvinnor har idag 67 procent av männens pension - det är absurt. Och problemet fortsätter med nästa generation av pensionärer. I en relation är det viktigt att den som arbetar och tjänar mer sparar åt den som under perioder gått ner i arbetstid eller tjänar mindre. Detta är sällan något som känns aktuellt i en fungerande relation, men vid en eventuell skilsmässa kan detta få mycket olyckliga konsekvenser då tjänstepension inte ingår i bodelningen exempelvis.

En annan sak som upprör är hur långt kunden kan hamna från de egna pengarna i det svenska tjänstepensionssystemet.

- Flytträtt borde vara självklart och betydligt mindre byråkratiskt. Det är kundernas uppskjutna lön som de själva borde få hantera som de önskar och välja var de vill spara. Flytträtt är i allra högsta grad en viktig konsumentfråga som få har förstått vidden av, menar Annica

- Min vision är att alla våra kunder ska vara nöjda med sin situation när de går i pension. Och det är vår roll att hjälpa dem dit, säger Annica – som också vill framhålla den positiva känslan av att ha ett eget, växande sparkapital som man har koll på.

- Det är ju kul att spara och när pengarna växer är det en härlig känsla. Om jag skulle ge ett råd till kunden, så skulle det vara - Ta ett första beslut kring ditt sparande. Många tror att det är svårare än vad det är och brister i självförtroende men det är bara att göra. Pensionen är ett kapital som du behöver ha koll på, ofta handlar det om stora belopp dessutom. När man väl fattar ett beslut kring sitt sparande upplever man också större kontroll och en lättnad över att man har tagit tag i det.

Och den kontrollen och känslan behöver fler uppleva:

- Det är i dagsläget alltför få sparare som upplever att de har kontroll över sitt sparande. Man är osäker kring huruvida man har tillräckligt, och många vet inte heller hos vilket bolag pengarna finns. Det blir särskilt påtagligt för de som bytt arbetsgivare ofta och därmed haft olika pensionslösningar.

Även på investeringssidan tänker SPP långsiktigt. Att tänka långsiktigt innebär att erbjuda hållbara investeringar, menar Annica:

- Sparandet ska bidra till en hållbar ekonomi för individen och till ett hållbart samhälle, både socialt och miljömässigt, avslutar Annica.