Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

Nyhet -

"Det går alldeles utmärkt att förena höga klimatambitioner med avkastning, även på lite mer krävande marknader"

För fem år sedan lanserades SPP Emerging Markets Plus. En fossilfri, indexnära, aktiefond med fokus på hållbarhet. Fonden har vunnit flera internationella priser och kan numer stoltsera med fem år av fin avkastning och stora inflöden. Fonden får dessutom genomgående toppbetyg av Morningstar.

- Fonden är ett bra bevis på att det går alldeles utmärkt att förena höga klimatambitioner med avkastning, även på lite mer krävande marknader. För att få till en kraftfull omställning krävs det att vi arbetar aktivt med allt kapital, oavsett förvaltningsform och vilken marknad man väljer, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Den reala reala BNP-tillväxten på tillväxtmarknader har under de senaste tjugo åren i genomsnitt varit runt fem procent medan motsvarande siffra på mer utvecklade marknader varit omkring två procent. Samtidigt har den genomsnittliga årsavkastningen varit betydligt bättre.

- Utsikterna för en god tillväxt ser bra ut även framöver och det är på tillväxtmarknaderna som den högsta förväntade tillväxten finns fram till 2030, fortsätter Åsa.

Den unika kombinationen av hållbarhet och tillväxt har fått fonden att växa fort och idag förvaltar SPP Emerging Markets Plus över 12 355 MSEK (2021-05-31). Det dock inte bara det låga koldioxidavtrycket som gjort fonden till ett populärt alternativ. Fondens hållbarhetskriterier tar även hänsyn till bolagens ESG-rating, vilket inkluderar faktorer som bolagens styrning, korruption och ekonomisk kriminalitet. Genom att eliminera bolag som har problem inom dessa områden elimineras även vissa riskfaktorer som annars finns för investeringar i tillväxtmarknader.

– På tillväxtmarknader har man som investerare ofta sämre skydd genom regelverk än vad man har på utvecklade marknader. Därför är särskilt relevant att ha en bättre ESG-rating än benchmark, då får du bolag som har bättre governance som beskyddar dina rättigheter som aktieägare, avslutar hon.

SPP Emerging Market Plus är en fossilfri, indexnära som investerar brett i aktier inom olika branscher på tillväxtmarknaderna. Fonden investerar inte i bolag som utvinner eller distribuerar fossila bränslen eller bolag med stora fossilreserver. Fonden väljer aktivt in bolag med lågt Co2-avtryck och bolag med högt hållbarhetsbetyg. Upp till 10 procent av fondens medel investeras i lösningsbolag, det vill säga bolag som säljer varor eller tjänster som bidrar till att lösa klimatkrisen. Dessa bolag ingår inte alltid i fondens jämförelseindex.

Risknivå: 5/7 Avgift: 0,50 %

SPP Emerging Markets Plus får även toppbetyg av Morningstar (4/5) Morningstar stjärnor och (4/5) Hållbarhetsglober.

I Plusfamiljen ingår SPP Sverige Småbolag Plus, SPP Europa Plus, SPP Sverige Plus, SPP Global Plus

I bild Fondens förvaltare Henrik Wold Nilsen

Fonden finns tillgänglig hos bland annat SPP, Avanza, Nordnet och Fondmarknaden

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad. Där hittar du även mer information om vårt hållbarhetsarbete som omfattar samtliga fonder i vårt utbud.