Åsa Wallenberg, VD Storebrand Fonder/Fondchef Storebrand Asset Management

Förlust av biologisk mångfald – en affärsrisk

Med en ny naturpolicy stärker nu Storebrand Asset Management arbetet med biologisk mångfald i koncernens samtliga investeringar. Med policyn på plats intensifieras dialogerna med bolagen globalt, i Sverige främst inom gruv- skogs- och livsmedelsindustrin. Samtidigt höjs minimikraven för vad som får ingå i koncernens investeringsunivers, vilket även resulterar i ett antal exkluderingar.

Enligt World Economic Forum är förlusten av biologisk mångfald en av de största riskerna för världsekonomin de kommande 10 åren. Mer än hälften av världens totala BNP är beroende av ekosystemtjänster. Storebrand Asset Management inför därför en policy som är vägledande i arbetet att minska negativa konsekvenser kopplade till förlust av biologisk mångfald i portföljerna.

- Som en omedelbar konsekvens exkluderas bolag som utgör en för stor risk, men policyn är framförallt framåtblickande. Den ställer höga krav på bolagen att styra om sina affärsmodeller och beakta både sina beroenden av och påverkan på naturen. Den ställer också höga krav på oss själva som investerare, att hitta datapunkter, följa upp och driva frågan aktivt i dialoger med bolagen, säger Åsa Wallenberg, vd Storebrand Fonder/Fondchef Storebrand Asset Management.

Med förhoppning om ett Montrealavtal
    Naturkrisen är minst lika omfattande som klimatkrisen, gemensamt kallas de ofta för tvillingkriserna. Trots detta är förlust av biologisk mångfald något av en blind fläck hos både politiker och näringsliv och kunskapen är i många fall begränsad, menar Wallenberg som vill få upp frågan på agendan och säkerställa att bolagen framtidssäkrar sina affärsmodeller kopplade till natur och biologisk mångfald.

Storebrand Asset Management är en av initiativtagarna bakom Nature Action 100 och Task Force on Nature-relaterade Financial Disclosures (TNFD). Initiativen kommer vara avgörande för det ramverk som sätts där naturen integreras i framtida investeringsbeslut.

- Med FN:s konferens om biologisk mångfald (COP15) runt hörnet har vi stora förhoppningar att få till ett Montrealavtal för biologisk mångfald, på samma sätt som vi har ett Parisavtal för klimatet. Det är mycket vi kan göra som enskild aktör, men vi blir starkare tillsammans och måste jobba på alla fronter för att få till en reell effekt. Politikerna måste sätta ramarna och spelreglerna, avslutar Wallenberg.

Här kan du läsa mer.