Genombrott för gröna obligationer

Genombrott för gröna obligationer

Intresset för investeringar i gröna obligationer ökar hela tiden. Och först ut i Norden att erbjuda en grön obligation är Göteborg stad, där SPP/Storebrand går in som största investerare.

Ramverket har utvecklats i samarbete med SEB, Världsbanken och ett antal svenska investerare, däribland SPP/Storebrand.

- Vi har länge efterfrågat den här typen av gröna investeringar. Det ligger helt i linje med vår investeringsstrategi och vårt fokus på hållbarhet. Genom investeringen får SPPs kunder tillgång till en klimatsmart placering med god avkastning, säger Andreas Hälldahl, chef Svenska räntor Storebrand Kapitalförvaltning och tillägger;

- Vår ambition är att öka vårt innehav i gröna investeringar. Det är där vi ser framtiden.

Göteborgs stads gröna obligation ska bidra till en bättre miljö och större medvetenhet om klimatrelaterade utmaningar och lösningar i staden. Inom ramen för sitt miljöprogram planerar Göteborgs stad att söka finansiering för olika miljöprojekt inom kollektivtrafiken, vattenförsörjning, energi och avfallshantering.

Pressmeddelande från Göteborg stad och SEB.