Hållbart pensionssparande viktigt på flera plan

Hållbart pensionssparande viktigt på flera plan

Filippa Bergin är sedan i oktober 2013 affärsansvarig för hållbarhet på SPP. Hon menar att ett hållbart pensionssparande är ett av de viktigaste beslut en sparare kan fatta under sin livstid.

– Mitt uppdrag är att stötta vår verksamhet så att vi fortsätter att skapa hållbara produkter och tjänster. Produkter och tjänster som genererar ekonomiskt och samhälleligt värde. Det går hand i hand.

Så beskriver Filippa sin roll som affärsansvarig för hållbarhet och understryker att pensionen är en gigantisk privatekonomisk affär som många glömmer bort.

- En genomsnittlig svensk är miljonär genom sitt pensionssparande, och dessa pengar styr världen vi lever i. Man har mycket makt som sparare, så det är viktigt att man tar ett beslut kring sina pengar så att det gagnar både en själv och den utveckling man vill se i samhället.

Hon är övertygad om att fokus på hållbarheten i pensionssparandet kommer att bli mycket större framöver och menar att hållbart sparande är en strategisk satsning på framtiden. Merparten av alla konsumtionstrender pekar på en ökning av det hållbara valet och detta beteende förväntas successivt spilla över även på hur vi gör vårt val kring sparande.

- Det handlar om hur vi ser och analyserar vad som kommer att skapa värde på sikt. Vi kan samtidigt som vi tryggar vår privatekonomi bidra till en värld där vi som pensionärer kan leva gott.

SPP/ Storebrand har fått flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete under åren. Nedan följer några i utdrag:

- Sustainable Asset Owner of the Year” av Financial Times och International Finance Corporation.

- Sjätte plats på World Economic Forums Global 100 lista över världens mest hållbara bolag.

- Ingår i Global Compact 100, ett globalt aktieindex som värderar hållbart företagande och finansiella resultat. Global Compact 100 är ett initiativ från FN.

- Plats på Dow Jones Sustainability Indexes för 15e året i rad och därmed ett av de mest hållbara bolagen i världen.

- Elfte plats på Global Investment Climate Index och är därmed en av de bästa investerarna i världen på att hantera finansiella risker i förhållande till klimatförändringar.