​Lansering 50 sätt att rädda Östersjön

​Lansering 50 sätt att rädda Östersjön

Östersjön är världens mest förorenade hav. Inget annat hav har drabbats lika hårt av övergödning, syrebrist, miljögifter och tungmetaller. Nu närmar sig den punkt där detta blir irreversibelt och Östersjön dör – bokstavligt talat.

Östersjön är en internationell angelägenhet, men engagemanget måste skapas lokalt.

I boken 50 sätt att rädda Östersjön, som lanseras idag, ger den prisbelönte miljöskribenten Johan Tell oss 50 konkreta tips på hur vi alla med ganska enkla förändringar i vardagen kan göra väldigt stor skillnad och bidra till att vända en negativ trend.

Professor Johan Rockström har skrivit förordet och är också en stark ambassadör för projektet. Lyssna gärna på hans sommarprat, på Sveriges Radio, som inte bara är det mest nedladdade utan har även benämnts som det absolut viktigaste.

- Vår förhoppning är att vi med det här sponsorskapet ska kunna skapa ett engagemang kring en fråga som troligtvis ligger oss alla starkt om hjärtat. Vårt vackra Östersjön, säger Sara Skärvad, Press- och hållbarhetschef SPP.

Böcker och lärarhandledning till samtliga högstadieskolor
I Sverige ingår Östersjön i läroplanen för högstadiet, men det råder stor brist på relevant och uppdaterat material. Motsvarande problemställning finns i de andra länderna runt Östersjön. Boken utkommer initialt i fem olika språkutgåvor – svenska, finska, estniska, lettiska och litauiska och delas ut helt utan kostnad i klassuppsättningar om 30 exemplar till samtliga högstadieskolor. Med varje klassuppsättning medföljer lärarhandledning, som också finns tillgänglig för kostnadsfri nedladdning via nätet.

På sapir.se hittar finns fler tips om hur vi kan värna om vårt vackra hav.