Skaffa dig ett långsiktigt välmående pensionssparande med SparaSäkra

Skaffa dig ett långsiktigt välmående pensionssparande med SparaSäkra

Idag lanserar SPP en ny, unik sparlösning - SparaSäkra. Sparlösningen riktar sig till alla kunder som vill pensionsspara i fonder och som vill ha hjälp med fondval och riskanpassning.

SparaSäkra är en sparlösning där sparandet, riskanpassningen och den totala pensionsplaneringen utgår från individen.

SparaSäkra riktar sig till kunder som vill ha ett aktivt sparande utan att vara aktiva själva. Kunden får hjälp med fondval och riskanpassning, säger Helena Jendelid, Chef Fondförsäkring, SPP och fortsätter;

– Kunderna får del av SPPs kompetens kring urval av fonder och hjälp att anpassa sin riskspridning för att optimera sparandet. De får ett långsiktigt välmående pensionssparande.

Flexibel lösning och bara det bästa av de bästa
Innehaven i SparaSäkra sköts av en förvaltare och kan justeras snabbt och enkelt beroende på marknadsläget.

– Det är en extremt flexibel lösning, vilket gör att vi alltid kan säkerställa att vi har bäst mix för kunden. Vi kombinerar innehaven så som vi är övertygade ger bäst potential att generera meravkastning till kunderna.

Unik och modern sparlösning
Sparlösningen är indelad i två faser; Spara respektive Säkra. Sparafasen bygger upp kapitalet och Säkrafasen tryggar kapitalet inför och under utbetalningstiden.

– Konceptet bygger på att kunden ska kunna kan ta lite högre risk när det fortfarande är lång tid kvar till pensionen för att då få möjlighet att bygga upp ett sparkapital. När kunden har tio år kvar till sin planerade pensionsdag kommer risken i SparaSäkra successivt att sänkas genom att kapitalet stegvis omplaceras till ett fondsparande med låg risk, tillägger Helena.

Hur länge omplaceringen pågår beror vilken utbetalningstid som valts. Sparandet är individuellt och anpassat efter kundens pensionsålder och över vilken tid kunden har valt att få sina pensionsutbetalningar.

– Det är få pensionsprodukter som justerar risknivån över tid och tar hänsyn till utbetalningstid vilket egentligen är helt ologiskt. Efter pensionering kan du ha 10, 20 kanske 30 år kvar att leva. Det är en lång sparhorisont som bör tas hänsyn till. Något som SparaSäkra gör, avslutar Helena.

SparaSäkra är en unik och modern sparlösning med en klok riskanpassning under både uppbyggnadsfasen och stabiliseringsfasen. Innehaven i SparaSäkra följer SPPs standard för hållbara investeringar. SparaSäkra kommer att ersätta generationsfonderna som entrélösning, dvs. blir den lösning som kunder som inte gör något aktivt val hamnar i.

Mer om hur SPP arbetar med fondurval (YouTube)