SPP drar ut på hållbarhetsturné med Ungdomar.se

SPP drar ut på hållbarhetsturné med Ungdomar.se

Den 2 april ger sig Ungdomar.se ut på en omfattande nationell föreläsningsturné till 9 orter över hela Sverige, där SPP är ett  av de bolag som följer med på resan. Föreläsningarna riktar sig till landets gymnasieelever. Temat för turnén är hållbar utveckling och målet är att utbilda, inspirera och engagera ungdomar att bidra till en mer hållbar värld.

- Vi vill visa vad du och jag, vad vi, kan göra i vår vardag men också hur företag, organisationer och myndigheter jobbar för att bidra till en hållbar utveckling, säger Kim Jakobsson på Ungdomar.se.

I läroplanen står det att hållbar utveckling ska genomsyra landets gymnasieutbildningar. Hållbarhetsturnén, med Hållbarhetswebben som plattform, är en unik möjlighet att integrera ämnet i undervisningen på ett lite annorlunda och spännande sätt. Och inte minst – att engagera och öka ungdomars medvetenhet.

- Det finns så många fantastiska idéer och lösningar där ute som bara väntar på att bli uppmärksammade, ihopsamlade och inte minst genomförda. Detta är ett sätt att bidra till det, säger Hannah Andersson, projektledare för Hållbarhetsturnén.

SPP är en av samarbetsparterna och medverkar också som en av föreläsarna.
-
För oss var det helt självklart att vi skulle vara med på det här. Det är ett fantastiskt initiativ. Vi vill visa vilken enorm möjlighet ungdomar har att påverka den hållbara utvecklingen, inte minst med sitt sparkapital. Där kan vi tala om att göra skillnad eller tyvärr motsatsen om man inte gör nåt, säger Stina Billinger, hållbarhetsansvarig SPP.

Turnéplan

Hållbarhetswebben