SPP får väl godkänt i Max Matthiesens granskning

SPP får väl godkänt i Max Matthiesens granskning

Pensionsrådgivaren Max Matthiessen har granskat hur tolv pensionsförvaltare agerar när det gäller ansvarsfullt ägande. SPP är ett av tre bolag som får betyget väl godkänt.

Gemensamt för bolagen som får godkänt eller väl godkänt är att det finns både kompetens och ambitioner för frågorna och bolagen använder sin kunskap för att utöva påtryckning på de omstridda bolagen. Sex av tolv pensionsbolag får inte godkänt i granskningen.

Max Matthiessens bedömning av SPP är att SPP har hög trovärdighet inom ansvarsfullt ägande, med stora interna resurser för hållbarhetsanalys i kombination med ett integrerat arbetssätt. Den förbättringspotential som Max Matthiessen ser är framför allt i den offentliga kommunikationen vad gäller företagsdialoger och påverkningsarbete.

- Vi är givetvis oerhört stolta över att få väl godkänt för vårt arbete och att vår investeringsstrategi att  skapa värde genom hållbarhet uppmärksammas, säger Filippa Bergin, affärsansvarig för hållbarhet på SPP och tillägger att;

- På SPP omprövar vi transparensfrågan kontinuerligt. I vissa fall har vi noterat att dialogen med bolagen försvårats av total öppenhet. I andra fall påskyndar det resultaten. Det viktigaste är effekten av dialogen. Det är en balansgång, avslutar hon.

SPP fick betyget väl godkänt Max Matthiessens undersökning även 2013.