SPP Fonder passerar 100 miljarder

SPP Fonder passerar 100 miljarder

För fem år sedan tog SPP Fonder över ett förvaltat kapital på 37 miljarder från Handelsbanken. Sedan dess har det gått spikrakt uppåt och kapitalbasen har ökat med 173 %. SPP Fonder har nu, fem år senare, dryga 100 miljarder under förvaltning, fördelat på 19 fonder och är därmed Sveriges största fondbolag efter storbankerna.

- Vi har gjort en fantastisk resa och varit extremt trogna vår strategi. Vi ska ha marknadens bästa produkter för sparande. De ska vara enkla, prisvärda och hållbara, vilket visat sig fungera, säger en stolt och glad Liza Jonson, vd SPP Fonder.

SPP Fonder har haft fullt fokus på att bredda distributionen och att tillgängliggöra sina produkter för fler. Fonderna finns nu på i stort sätt alla plattformar och den institutionella kundbasen har utökats.

- Våra fonder är bra byggstenar som gör att vi tas med i olika fond-i-fonder på marknaden. Fonderna finns också tillgängliga på olika plattformar såsom Avanza, Nordnet och Fondmarknaden, där vi ser ökade inflöden.

SPP Fonder arbetar också hela tiden med att effektivisera driften av bolaget i nära samarbete med Storebrand Asset Management.

- En slimmad och effektiv organisation är en förutsättning så att vi kan fortsätta leverera marknadens bästa produkter för sparande. Och det ska vi. Det här är bara början, avslutar Liza.