Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

​SPP Fonders vd Åsa Wallenberg på VAs lista över näringslivets mäktigaste kvinnor

Ikväll presenterades Veckans Affärers årliga lista över näringslivets mäktigaste kvinnor. I kategorin direktörerna hittar vi SPP Fonders vd Åsa Wallenberg i fint sällskap.

- Det är väldigt roligt att det vi på SPP Fonder gör uppmärksammas. Vi vill ta en aktiv roll i den hållbara samhällsutvecklingen och vara en katalysator för förändring. Att det är vårt fokus på hållbarhet som lyfts är därför extra glädjande, säger Åsa.

Under 2017 ökade SPP Fonders förvaltade kapital med drygt 16 procent och uppgick vid årsskiftet till cirka 178 miljarder kronor. Under året hade SPP Fonder ett nettoinflöde på cirka 10,4 miljarder kronor vilket motsvarar 9,2 procent av de totala inflödena på den svenska fondmarknaden enligt Moneymate.

- Vårt fokus på hållbarhet, utan att tumma på avkastning, har varit helt avgörande för vår framgång. Allt fler kunder kräver att investeringarna placeras hållbart och intresset ökar hela tiden. På tiden kan man tycka, men bättre sent än aldrig. Nu ska vi se till att 2018 blir ett riktigt bra år för hållbar kapitalförvaltning, avslutar hon.

Hela listan hittar du på va.se