Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

SPP Global PLUS får högsta betyg av Morningstar

SPP Global PLUS får fem stjärnor av Morningstar. Stjärnorna är ett kvitto på att fonden presterat bättre över tid i förhållande till sina konkurrenter.

- Treårshistoriken och att vi kan visa på goda resultat över tid gör det enklare för fler att investera mer i våra fossilfria fonder. Att investera fossilfritt är en viktig symbol och markör för vilket samhällsskifte vi vill se, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

SPP Global PLUS är en fossilfri, indexnära aktiefond med en bred global exponering. Fonden investerar inte i bolag som utvinner eller distribuerar fossila bränslen eller bolag med stora fossilreserver. Fonden väljer istället in bolag med högt hållbarhetsbetyg och lågt koldioxidavtryck. Upp till 10 procent av fonden dedikeras dessutom till bolag som sitter på lösningar på framtidens klimatutmaningar.

Vindkraft, vattenkraft och gröna transporter
- Till skillnad från aktivt förvaltade fonder är inte målet att förutse vilken enskild teknik som blir dominerande i framtiden. Strategin med lösningsbolagen är istället att sprida riskerna i fonderna genom att investera i olika tekniker, som exempelvis vindkraft, vattenkraft, gröna transporter, vattenpumpar, solenergi och bergvärme, säger fondens förvaltare Henrik Wold Nilsen och tillägger;

- Att ta hänsyn till klimatet är med andra ord inget hinder för att skapa avkastning när man investerar. Tvärt om har det varit till god hjälp och bidragit till att fonden nu premieras med fem stjärnor.

Fonden passar den som vill ha en fossilfri, indexnära aktiefond med bolag som rankas högt inom hållbarhet och som samtidigt erbjuder de fördelar som en traditionell indexfond gör kring avgifter och riskspridning.

Morningsrar rating: (5/5) Morningstarstjärnor (4/5) Hållbarhetsglober

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.