SPP investerar i omställning till hållbart jordbruk i Latinamerika

SPP investerar i omställning till hållbart jordbruk i Latinamerika

Tillgång till kapital är ett av de viktigaste verktygen för att hjälpa fler fattiga människor att skapa en egen försörjning. Det finns en enorm potential i småskaligt jordbruk i utvecklingsländer, men som hålls tillbaka för att de saknar tillgång till den finansiering som sektorn behöver för att växa.

- Här har vi en stor roll att fylla genom att bidra med långfristiga lån till Fairtrade certifierade jordbrukskooperativ, säger Jonas Ahlen, investeringsansvarig för mikrofinans och sociala investeringar på SPP/Storebrand och tillägger;

- Den här typen av investeringar är intressanta eftersom vi får exponering mot en snabbt växande marknad med en konkurrenskraftig avkastning, samtidigt som vi bidrar till ett mer ansvarsfullt resursutnyttjande i fattiga länder. Genom Fairtrade får odlarna dessutom utökad tillgång till internationella marknader, ett minimipris för sina varor och bättre arbetsrättsliga villkor.

Med öronmärkt finansiering till jordbrukskooperativ och plantage möjliggörs investeringar i den teknik och utrustning de behöver för att ställa om till ett hållbart jordbruk och få igång en fungerande ekonomi.

- Utvecklingsmöjligheterna är stora såväl inom jordbruket som i lokalsamhället om odlarna bara får de rätta förutsättningarna. Därför är vi väldigt glada över att SPP/Storebrand investerar i Fairtrade Access Fund, säger Helena Markstedt, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Enligt en studie genomförd av Fairtrade International i 2010 finns det bara i Latinamerika ett finansieringsgap på ca. USD 500M för att täcka sektorns finansieringsbehov, merparten i form av långfristiga lån.

Fairtrade Access Fund är en investeringsfond som förvaltas av Incofin IM i samarbete med Fairtrade International och Grameen Foundation, där SPP/Storebrand tillsammans med Starbucks Foundation och amerikanska biståndsorganet OPIC erbjuder lånefinansiering för hållbart jordbruk.

Bildtext: Kaffebönderna i COPROCAEL i Honduras är den första organisationen som mottagit ett lån från Fair Trade Fairtrade Access Fund som SPP/Storebrand investerat i. Credentials Fairtrade Access Fund / Incofin IM.