SPP investerar i ytterligare en grön obligation

SPP investerar i ytterligare en grön obligation

SPP/Storebrand investerar 500 miljoner SEK i en grön obligation utgiven av Stockholms läns landsting för att finansiera och främja långsiktig och hållbar tillväxt.

För första gången har ett landsting i Sverige emitterat grönt. SPP/Storebrand har investerat i Stockholms läns landsting gröna obligation som löper över sex år och ska användas till två definierade projekt. Dels en ombyggnad av Södertälje sjukhus som därefter ska uppnå miljöklassificering "Guld", dels en modernisering av Roslagsbanan. Enligt det oberoende institutet CICERO uppfyller båda projekten kriterierna för "green bonds".

– Att få möjlighet att låna ut pengar till öronmärkta projekt för att bidra till en bättre miljö känns fantastiskt, särskilt då den gröna obligationen inte ger avkall på räntan. Avkastningen om tre månaders stibor plus 0.375 är paritet med vad "en vanlig obligation" skulle ge. Vi på SPP är övertygade om att det är lönsamt att investera hållbart, säger Staffan Hansén, VD Storebrand Asset Management.

SPP är en av Europas största investerare i gröna obligationer och har tidigare bland annat investerat 325 miljoner kronor i en grön obligation utgiven av SCA, som ska användas till utveckling av förnybar energi och energieffektiviseringar och 1 miljard kronor i en grön obligation utgiven av African Development Bank för att främja långsiktig och hållbar tillväxt i Afrika.

– Det är viktigt att visa ledarskap, som SPP gör, för att öka medvetenheten för finansiella investerare att engagera sig i miljöprojekt. Det är roligt att se att en svensk institution som SPP spelar en ledande roll som en av Europas ledande investerare i gröna obligationer, säger Christopher Flensborg, Chef SEB Green Bond Team.

SEB är arrangörsbank i transaktionen för Stockholms läns landsting.

Läs även:

Grön finansiering närmar sig en ”tipping point"

SPP satsar ytterligare 325 miljoner i grön omställning

SPP investerar 1 miljard för att främja grön tillväxt i Afrika