Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

​Starka inflöden trots turbulenta marknader

Trots att oktober blev en mörk månad för fondbranschen, som såg nettoutflöden på drygt 9 miljarder kronor, kan SPP Fonder stoltsera med branschens bästa nettoinflöde på över 2 miljarder.

Det var framför allt aktiefonder som noterade stora nettoutflöden till förmån för räntefonder.

- I tider av börsoro, tenderar kunder att göra justeringar i sitt sparande, från högre risk till lägre. Vi har en bra fördelning mellan aktiefonder och räntefonder i vårt utbud vilket gör att våra kunder lätt kan omfördela sina portföljer och omjustera sina risknivåer när det svänger på marknaden. Just nu ser vi ett kraftigt ökat intresse för våra räntefonder generellt, mer specifikt SPP Företagsobligation och SPP Korträntefondsäger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Den samlade fondförmögenheten i Sverige minskade under oktober med 214 miljarder kronor och uppgick vid utgången av månaden till 4 190 miljarder. Den positiva trenden för indexfonder fortsätter dock och nysparandet för branschen uppgår hittills för året till 23,5 miljarder kronor. Enligt statistik från Fondbolagens förening.

- Trenden att fler vill ha indexfonder märker vi helt klart av. Att vi dessutom har hållbarhetskriterier på våra i kombination med några av branschens lägsta avgifter, gör att framför allt stora institutionella investerare intresserar sig för dem, avslutar Åsa.

SPP Fonder är Sveriges största fondbolag efter storbankerna med ett förvaltat kapital på drygt 185 miljarder kronor.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På sppfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyr.