​Stora drömmar men vaga planer

​Stora drömmar men vaga planer

I dagarna kommer det orange kuvertet i brevlådan med den allmänna pensionens värdebesked. Då kan det kännas tryggt att veta att det inte ger en bild av hela pensionen - tjänstepensionen och det egna sparandet är inte med. En undersökning som SPP låtit göra visar att majoriteten av svenskarna har stora drömmar om livet som pensionär, även om planer för att förverkliga dem i många fall saknas. Endast 32 procent anger ett eget kompletterande pensionssparande som alternativ för att uppnå drömmarna.

Helst vill vi svenskar leva ett aktivt liv och ägna oss åt våra fritidsintressen. 80 procent anser att en god ekonomi är en förutsättning för att förverkliga våra pensionsdrömmar och lika många har önskemål att gå i pension före 65 års ålder. Det låter kanske rimligt att resonera så.

Det anmärkningsvärda är att endast 17 procent ser det som ett alternativ att jobba hårdare eller längre. Hälften av de tillfrågade har ingen som helst plan för hur de ska förverkliga sina pensionsdrömmar.

– Resultatet är oroväckande i en tid när allt mer ansvar kring pensionen läggs på individen. Parallellt med regeringsbeslut att successivt avskaffa avdragsrätten för privat pensionssparande kan signalerna bli fel. Det är viktigt att drömma, men det är också viktigt att ha en plan. Det stämmer överens med det vi ser i kontakten med våra kunder. Vi behöver fortsätta underlätta för våra kunder att få verktyg för att underlätta sitt sparande,  säger Nathalie Green, strategiansvarig på SPP.

Vi blir friskare och lever längre
Enligt data från Eurostat har dagens 70-åringar en hälsa som motsvarar 50-åringars på 1970-talet. Enligt statistik från SCB kommer antalet pensionärer att öka med cirka 48 procent fram till 2050, antalet unga med 3 procent och antalet arbetsföra med 8 procent.

– Det gör att vi kommer att behöva jobba längre eller spara mer, för att få pensionsekvationen att gå ihop, säger Nathalie.

Men endast 32procent anger att ett eget pensionssparande är ett alternativ för att uppnå drömmarna.

Ett aktivt liv i en dyster framtid
Oavsett hur vi vill leva våra liv som pensionärer är många ense om hur världen kommer se ut i framtiden, och det är ingen ljus bild som målas upp. 64 procent av de tillfrågade tror att världen ser värre ut om 30 år om vi fortsätter leva som nu. Lika många anser att vi alla bär ett ansvar för en hållbar värld.

– Många av oss gör redan idag medvetna och hållbara val i vår konsumtion, men glömmer sparandet.  Att placera sina pengar i hållbara alternativ är något som fler borde få upp ögonen för.  Framtiden tillhör företag som tar hållbarhetsfrågan på allvar. Där är också avkastningspotentialen som högst. Genom att flytta sitt sparkapital till ett hållbart alternativ kan fler vara med skapa en ljusare framtid som vi alla vill gå i pension i, avslutar Nathalie Green.

22 procent svarar att de anser att politikerna bär det största ansvaret för en bra och hållbar värld i framtiden och 5 procent svarar att det är företagen. Det finns en skillnad mellan unga och äldre där yngre i större utsträckning lägger ansvaret på politikerna och äldre på var och en.

Undersökningen är gjord i samarbete med Silentium. 1039 personer i varierande åldrar över hela Sverige har deltagit.