Åsa Wallenberg, VD Storebrand Fonder/Fondchef Storebrand Asset Management

Storebrand Asset Management uppmanar stora utsläppare att nå 1,5°C-målet

Storebrand Asset Management ställer sig bakom CDPs (Carbon Disclosure Projects) kampanj ”Science Based Targets 2022”. Storebrand är ett av totalt 318 finansiella institut och företag som med sammanlagt 37 biljoner dollar i tillgångar och köpkraft uppmanar över 1 000 av världens största företag att upprätta vetenskapsbaserade utsläppsmål i linje med Parisavtalets 1,5°C-mål. Det handlar om mål som godkänns enligt Science Based Target Initiative (SBTi), branschstandarden för trovärdiga klimatmål som täcker ett bolags alla utsläpp i värdekedjan*.

CDP har skickat brev på uppdrag av Storebrand Asset Management och de andra deltagande organisationerna till över 1 000 företag världen över. Bland annat till Kinas största detaljhandlare JD.com, australiensiska flaggfartyget Qantas, världens största kemikalieföretag BASF, samt Caterpillar, FedEx, General Electric, Wal Mart de Mexico och Wilmar International.

- Vetenskapsbaserade mål har visat sig minska företagens utsläpp i den takt och omfattning som krävs. Vi ser tyvärr inte tillräckligt många företag som börjat leverera på detta. Som långsiktiga investerare förväntar vi oss att våra portföljbolag engagerar sig och implementerar vetenskapligt baserade planer för utsläppsminskningar i linje med Parisavtalet, säger Åsa Wallenberg, VD Storebrand Fonder/Fondchef Storebrand Asset Management.

CDP-kampanjen har vuxit med över 30 % sedan förra året, både vad gäller antalet stödjande organisationer och deras kollektiva tillgångar. Responsen från de 1 000 företag som kampanjen riktas mot är avgörande för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C.

- De senaste månadernas extremväder har återigen visat oss vad en varmare värld gör vid 1,2 grader. Företag måste snarast sätta upp mål genom SBTi om vi ska minska utsläppen i den takt och omfattning som krävs för att undvika de allvarligaste effekterna av klimatförändringarna. Vi uppmuntras av den fortsatta tillväxten och framgången för kampanjen, som visar att finansinstitutioner ser vetenskapsbaserade mål som väsentliga för alla företag, och nödvändiga för dem själva att kunna uppfylla sina egna nettonollambitioner, säger Laurent Babikian, Joint Global Director Capital Markets på CDP.

*) Globalt är över 3 500 företag, som representerar över en tredjedel av det globala börsvärdet, redan en del av SBTi. Bland dessa har över 1 200 godkända 1,5°C-mål.