Victoria Lidén, hållbarhetsanalytiker på Storebrand Asset Management

Storebrand kräver ett slut på produktionen av så kallade evighetskemikalier

Vi ser en ökad medvetenhet kring skadliga kemikalier runt om i världen. Vi ser också att bristfällig hantering av dessa skadliga kemikalier kan få en direkt påverkan på företags resultat. I takt med att lagstiftningar skärps höjs risken för kostsamma böter, produktåterkallelser och saneringskostnader. Storebrand Asset Management har nu tillsammans med Aviva samlat kapitalförvaltare världen över för att sätta press på kemikaliebolagen att öka transparensen och fasa ut dessa skadliga kemikalier.

Produktion av kemikalier ökar kraftigt globalt. Över 70 % av alla kemikalier som produceras och används anses vara skadliga för miljön och människors hälsa.[1] Många kan kopplas till cancer, lungsjukdomar, diabetes, reproduktionsstörningar och inlärningssvårigheter. De påverkar också biologisk mångfald negativt. Bland annat har insektspopulationer minskat med 10 % per årtionde (1960-2005) vilket delvis kopplas till besprutning med olika typer av kemikalier.[2] En ökad medvetenhet om riskerna med användning av skadliga kemikalier har utlöst en rad stämningar mot ansvariga bolag och därmed kostnader för dessa.

Miljöorganisationen ChemSec har granskat världens 54 största kemikaliebolag och skapat ChemScore, en hållbarhetsranking som betygsätter bolagen efter deras strategier för hantering av skadliga kemikalier. Rankingen är främst ett vägledande verktyg för investerare, eftersom brist på transparens i produktionen gör det svårare att göra en välgrundad analys av de risker som dessa bolag är exponerade emot.

Storebrand mobiliserar investerarkollektivet
Storebrand har tillsammans med Aviva Investors tagit initiativ till dialog och uppmuntrat fler investerare att underteckna ett brev som skickats ut till vd:ar på världens 54 största kemikaliebolag, granskade av ChemSec. Brevet uppmanar bolagen att:

• vara mer transparenta med vilka skadliga kemikalier som de producerar
  • visa på en utfasningsplan av skadliga evighetskemikalier
  • förbättra sitt resultat i ChemScore-rankingen

Ökat intresse och gehör
Victoria Lidén, hållbarhetsanalytiker på Storebrand Asset Management som är med och leder initiativet att samla investerarkollektivet, ser ett ökat intresse från investerarna. Totalt har 47 stora kapitalförvaltare runt om i världen, däribland flera AP-fonder och banker, med 8 biljoner USD under förvaltning och rådgivning undertecknat brevet. Det är en ökning från förra året då 23 investerare med 4 biljoner USD i förvaltat kapital signerade brevet på samma tema.

Av de 54 kemikaliebolag som i år fick brevet har 36 bolag visat på ett ökat engagemang med ChemScore.

- I år ser vi att allt fler investerare valt att ansluta sig, och vi ser också en ökad respons från kemikaliebolagen. För oss investerare är det viktigt att kemikaliebolagen adresserar frågan, inte minst ur ett riskperspektiv. Företag kan behöva betala miljardbelopp för produktåterkallelser, saneringar och böter vid bristfällig hantering av farliga kemikalier. Vi har redan sett att företag ålagts att betala höga skadestånd och flera fall är under behandling, säger Victoria Lidén.

Ett exempel är ett fall i Kallinge där dricksvattnet var kraftigt förorenat med PFAS-kemikalier* och tingsrätten gav de drabbade rätt till skadestånd eftersom höga halter i blodet innebär ökade risker för ett flertal sjukdomar. Ronnebys kommuns vattenbolag överklagade domen till hovrätten där rättegången ägde rum under november 2022.

- Ingen vill ha den här typen av risker som tickande bomber i sina portföljer. Tillsammans vill vi se en utfasning av skadliga evighetskemikalier eftersom vi ser hur hänsyn till vår hälsa och miljö går hand i hand med riskminimering och potentiell avkastning. Under 2023 kommer vi gemensamt i investerargruppen fortsätta att föra en dialog med kemikaliebolagen, avslutar Victoria.

*) PFAS är ett samlingsnamn för cirka 5000 industriellt framställda kemikalier som bryts ned extremt långsamt, ofta kallade 'forever chemicals' eftersom de är så pass persistenta. PFAS används i en mängd olika industriella processer, men även i mer konsumentnära produkter som stekpannor, kläder och elektronik, på grund av egenskaper som kan vara olje- och vattenavstötande och klara olika temperaturer.

Här kan du se den uppdaterade rankingen av bolagen tillgängliga i ChemScore.