Jenny Rundbladh, Vd SPP Pension och försäkring och del av Storebrands koncernledning

Storebrandkoncernen näst bäst i världen på jämställdhet

Storebrandkoncernen framhålls som världens näst bästa företag när det gäller jämställdhet. Detta framgår av en ny rapport som offentliggjordes den 29 februari. Kriterierna inkluderar bland annat könsbalans i ledningen, lika lön och villkor för föräldraledighet. SPP, som är en del av Storebrand, är en stolt del av koncernens jämställdhetsarbete.

– Detta är ett viktigt erkännande och en bra påminnelse om att systematiskt arbete över tid ger resultat. Det är väl dokumenterat att mångfald och könsbalans i företag och ledande befattningar har positiv effekt. På Storebrand är vi övertygade om att detta måste vara en del av företagets grund. Det är viktigt för vår arbetsmiljö, lönsamhet och produktivitet, men också för samhället som helhet, säger koncernchef Odd Arild Grefstad.

Rapporten har utarbetats av organisationen Equileap. Utvärderingskriterierna baseras på könsbalans på fyra nivåer, lönegap, föräldraledighet och sexuella trakasserier. Storebrand är bland de 32 företagen som uppnådde könsbalans på alla fyra nivåer och Norge leder tillsammans med Frankrike och Italien när det gäller könsbalans i styrelserna.

– Vi jobbar hårt själva för att ”walk the talk” och därför är det extra glädjande att organisationen Equileap släpper en rapport som visar att Storebrandkoncernen, är världens näst mest jämställda företag. Detta gör mig riktigt stolt. Inte för att säga att vi är klara utan för att inspirera och sprida goda exempel. Det behövs, säger Jenny Rundbladh, vd för SPP och del av Storebrands koncernledning.

Fakta Jämställdhet på SPP

Om vi blickar närmare på SPPs egna jämställdhetsarbete så har bolaget belönats med utmärkelser som SHE-index, där vi år 2022 blev det mest jämställda pensionsbolaget i Sverige och året dessförinnan det mest jämställda bolaget i hela landet.

Genom det interna mätverktyg, Peakon, får SPP insikter från våra egna medarbetare i frågor som bland annat berör jämställdhetsarbetet. SPPs medarbetare ger höga betyg för bolagets jämställdhetsarbete, med en poäng på 8,9 av 10 möjliga.