​Storebrand/SPP skriver under Montreal Pledge

​Storebrand/SPP skriver under Montreal Pledge

Som ett led i Storebrands/SPPs omfattande hållbarhetsanalys skriver koncernen nu på Montreal Pledge.

Underskriften innebär att Storebrand/SPP beräknar sina aktieinvesteringars kolidoxidfotavtryck och redovisar det publikt. Detta görs tillsammans med andra ledande finansaktörer, varav många är svenska.

Storebrand/SPP redovisar sedan tidigare sitt eget koldioxidfotavtryck som bolag, det vill säga klimatpåverkande utsläpp som orsakas genom bland annat resande och elförbrukning. Sedan fem år tillbaka är koncernen klimatneutral i den meningen att utsläppen klimatkompenseras. Det som är nytt i och med Montreal Pledge är att koncernen nu också redovisar koldioxidfotavtrycket från aktieinvesteringarna, där den stora påverkan sker.

– Det här är ett stort och viktigt steg men också något som faller sig naturligt för oss som ledande aktör inom hållbart sparande. Underskriften kompletterar vår hållbarhetsrating som sedan fem år tillbaka analyserar fler faktorer som påverkar koldioxidfotavtryck idag och imorgon. Av koncernens totalt 168 uteslutna bolag är 48 bolag uteslutna på grund av för stor klimatpåverkan, såsom kolkraftproduktion, säger Filippa Bergin, hållbarhetschef på Storebrand.

The Montreal Pledge stöds av både Principles for Responsible Investment (PRI) och United Nations Environment Programme Finance Initiative (UNEP FI). Läs mer om Montréal Carbon Pledge.