"Vår förhoppning är att vi tillsammans med forskningsteamet ska kunna öka kunskapen om vikten av att stoppa förlusten av biologisk mångfald. Finansbranschen har här en central roll", kommenterar Victoria Lidén, Storebrand Asset Management

Storebrand stöttar Lunds Universitets forskningsprojekt inom biologisk mångfald

Storebrand Asset Management stöttar forskningsprogrammet,”Pathways towards an efficient alignment of the financial system with the needs of biodiversity (BIOPATH)”

Forskningsprojektet görs i samarbete med Lunds universitet som har beviljats medel på 50 miljoner kronor under en fyraårsperiod med start september 2022. Finansiären är Mistra (Stiftelsen för miljöstrategisk forskning).

- Vår förhoppning är att vi tillsammans med forskningsteamet ska kunna öka kunskapen markant om vikten av att stoppa och vända förlusten av biologisk mångfald. Finansbranschen har här en central roll och det är helt avgörande att biodiversitet blir en större del den finansiella klimatekvationen, säger Victoria Liden, Hållbarhetsanalytiker Storebrand Asset Management.

Förlust av natur, biologisk mångfald och ekosystem utgör en enormt stor risk. Mer än hälften av världens BNP är i någon utsträckning beroende av naturresurser. Inte minst i ljuset av pandemin har det blivit påtagligt att förlust av natur och biologisk mångfald också innebär en förhöjd risk för utbrott och spridning av smittsamma sjukdomar, vilket i förlängningen kan få konsekvenser för hela världsekonomin och den finansiella stabiliteten.

- I dagsläget har finansiella aktörer inte tillräckligt med information för att förstå vare sig hur biodiversitet påverkar bolags finansiella resultat, eller de långsiktigt finansiella riskerna som kan uppstå. Det behövs därför bättre informationsunderlag för att göra det möjligt att på ett klokt sätt integrera naturrelaterade risker i våra värderingar av bolag och beslut när vi vi ska allokera kapital, avslutar Victoria.

Susanne Arvidsson, Lund University School of Economics and Management (LUSEM), är ansökningsansvarig och programdirektör för BIOPATH.

Läs mer om forskningsprojektet på Lunds Universitets hemsida