​Världens största gröna obligationsfond fyller 1 år!

​Världens största gröna obligationsfond fyller 1 år!

Med över 2 miljarder i förvaltat kapital är SPP Grön Obligationsfond världens största gröna obligationsfond. Men fondens förvaltare Helena Lindahl är inte nöjd. Hon vill att fonden ska bli mycket större.

Marknaden för gröna obligationer satte fart ordentligt 2012. Sedan dess har Storebrand/SPP investerat i gröna obligationer inom livbolagsförvaltningen och etablerat sig internationellt som en av de största investerarna i tillgångsslaget. SPP Grön Obligationsfond är en av de första i sitt slag och tillgängliggör den gröna obligationsmarknaden för såväl institutionella investerare som privatpersoner. En stor fördel med gröna obligationer är att investerare inte bara vet vem som lånar pengar, utan också vad låntagaren ska använda pengarna till.

- Gröna obligationer är ett utmärkt finansiellt instrument för att öronmärka pengar till klimatomställande projekt, samtidigt som de ger en likvärdig avkastning som traditionella obligationsinvesteringar. Obligationerna är kopplade till verksamheter och projekt som har en tydlig positiv påverkan på miljön och samhället samtidigt som de har en god finansiell kvalitet. Det handlar om allt ifrån förnybar energi, hållbar avfallshantering till vattenrening och dricksvattenförsörjning, säger Helena Lindahl.

- Fonden är också en fantastisk möjlighet att göra en tydlig hållbarhetsmarkering med sitt sparande och samtidigt tjäna pengar. Vi är dessutom övertygade om att marknaden för gröna obligationer är helt avgörande för finansiering av omställningen till en globalt hållbar ekonomi. En marknad vi vill vara en aktiv aktör på, säger Peter Beckman, tf VD SPP Fonder.

Gröna obligationer finansierar projekt som återfinns inom områdena förnyelsebar energi, energieffektivisering inklusive miljöinriktade byggnadsprojekt, hållbar avfallshantering, hållbar utveckling av fastigheter inklusive skogs- och jordbruk, bevarande av biologisk mångfald, transporter med låga utsläpp, vattenrening och dricksvattenförsörjning.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.