​Vi ses i Almedalen!

​Vi ses i Almedalen!

För nionde året i rad är SPP på plats under Almedalsveckan för att diskutera en hållbar samhällsutveckling med fokus på kapitalförvaltning och sparande.

SPP arrangerar i år ett antal seminarier på temat hållbarhet och kommer också fokusera på att möta olika intressenter i lite mindre forum som rundabordssamtal.

– Tidigare har det varit viktigt för oss att framför allt lyfta frågor kopplade till hållbarhet, nu upplever vi snarare ett behov av att fördjupa samtalen och mer konkret hitta vägar framåt. Då är Almedalen ett utmärkt tillfälle eftersom så många samhällsengagerade är på plats samtidigt, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Hållbarhet är ett tema som genomsyrar många samtal i Almedalen, ett kvitto på att det finns högt uppe både på  näringslivets och politikens agenda.

– Svenska bolag har överlag bra koll på hållbarhet när det kommer till produktion, upphandlingar och värderingar. Men i pensionsupphandlingar är hållbarhet fortfarande en blind fläck, trots att pensioner vanligtvis är företagets största personalkostnad efter löner. Ofta beror det på ett missförstånd, att pensioner redan upphandlats med hållbarhetskrav genom kollektivavtal. Det är en av frågorna vi vill lyfta i Almedalen, både bland statliga och privata bolag, eftersom kapitalet har en enorm kraft att påverka, säger Staffan Hansén, vd SPP.

Varmt välkommen till våra öppna seminarier!

AI, Big Data och hållbarhet - megatrender som formar investeringar och sparande
2/7 2018, 15:00 - 16:00, Säcken 7, SPP Fonder/Storebrands trädgård invid Botaniska trädgården.

Vi lever i en allt mer föränderlig värld där flertalet megatrender förändrar samhällen i grunden. Två av de främsta är digitalisering och hållbarhet. Genom snabba tekniska framsteg har Big Data påverkat en hel värld - hur vi jobbar, hur vi konsumerar och hur vi ser på vår omgivning. Inte minst inom finansindustrin, där utvecklingen inom Artificiell Intelligens spås fortsätta påverka såväl affärsprocesser som fysiska arbeten. Vilka möjligheter och utmaningar skapar digitaliseringen? Kan AI och Big Data ersätta den traditionella hållbarhetsanalysen?

Hållbara städer och samhällen – vem bär ansvaret?
3/7 2018, 08:45 - 09:45, Säcken 7, Storebrand/SPPs trädgård invid Botaniska trädgården

Växande städer skapar nya möjligheter för ekonomisk tillväxt men bidrar också till ökade sociala klyftor och påfrestningar på städernas ekosystem. Vem bär ansvaret för att hållbar stadsutveckling ska ske på bred front och vem ska ta kostnaden?

Kommunikation som en katalysator för positiv förändring
3/7 2018, 16:00 - 18:00, Säcken 7, SPP/Storebrands trädgård invid Botaniska trädgården

Hur kan kraftfull hållbarhetskommunikation skapa engagemang och vara en katalysator för positiv förändring? Här berättas om processen bakom formspråket för FNs 17 Globala mål och utmaningen i att få en hel värld att förstå budskapen. Vi avslutar med mingel.