Jenny Rundbladh, Vd SPP Pension och försäkring och del av Storebrands koncernledning

Ännu ett starkt resultat för SPP under första kvartalet 2024

SPPs inbetalda premier under första kvartalet 2024 ökade med 856 miljoner kronor till 5 368 miljoner kronor, vilket är 19 procent högre än samma period förra året. Resultatet blev 325 miljoner kronor (250 miljoner) för kvartalet. Genom lanseringen av SPPs nya traditionella försäkring stärks erbjudandet ytterligare.

– SPP visar ett starkt resultat under det första kvartalet. Vi har ett stabilt och högt inflöde av nya kunder och premier tack vare ett starkt erbjudande som står sig väl på marknaden. SPP är sedan oktober 2023 valbart alternativ inom både fond- och traditionell försäkring inom ITP vilket leder till ökade premieinbetalningar, säger Jenny Rundbladh, vd för SPP Pension & försäkring och del av Storebrands koncernledning.

SPPs traditionella försäkring har under kvartalet uppdaterats och lanserats via SPPs distributionskanaler från den 1 april.

– SPPs traditionella försäkring har anpassats för att bättre möta kundernas efterfrågan och behovet av en sparprodukt med garanti. Nytt är en höjd andel aktier för kunder som är i utbetalningsfasen, högre garantiränta och en ny funktion för stabilare utbetalningar. Den nya produkten börjar från och med april distribueras utanför valcentral och vi väntar oss att den kommer tas emot väl av marknaden, säger Jenny Rundbladh.

Finansmarknaderna har varit starka under det första kvartalet, vilket påverkat SPPs kunders innehav positivt.

– Vi har haft en god avkastning inom både fondförsäkring och traditionell försäkring, Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 10,4 procent under det första kvartalet, säger Jenny Rundbladh.

Under kvartalet lanserade SPP en ny webbplats, en ny visuell identitet och ett nytt kommunikationskoncept.

– Vi fortsätter att utveckla det digitala kundmötet och förbättra kundupplevelsen så att våra kunder får den bästa möjliga stödet på sin resa mot en trygg pension.

SPP redovisar ett resultat före skatt om 325 miljoner kronor (250 miljoner kronor motsvarande period 2023). Nyförsäljningen mätt i APE uppgick till 522 miljoner kronor (760). SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 31 mars till 268 miljarder kronor (232). Inbetalda premier under perioden var 5 368 miljoner kronor (4512). Solvenskvoten för SPP var per den 31 mars 151 procent.

Sparande i traditionell försäkring (sparande med garanti) har för en typkund i arbetslivsfasen avkastat 4,3 procent under perioden och för en typkund som uppnått pensionsålder 2,5 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 10,4 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 3,1 procent. Information om SPPs största innehav finner du på SPP.se.