En hållbarhet som genomsyrar allt

En hållbarhet som genomsyrar allt

SPP fortsätter stärka sin position som ledande inom hållbarhet och SPP/Storebrand tar plats i ännu ett hållbarhetsindex, Euronext Vigeo Index. SPP Fonder passerar 100 miljarder SEK i förvaltat kapital och är en av de ledande aktörerna på marknaden.

– Vi har gjort en fantastisk resa och varit extremt trogna vår strategi. Våra fonder ska vara enkla, prisvärda och hållbara, vilket visat sig fungera, säger Sarah McPhee, vd SPP.

Den gröna omställningen fortsätter

SPP är också en av Europas största investerare i gröna obligationer.

– Våra kunder ska ha en bra avkastning på sina pensionspengar och en bra värld att gå i pension i, därför investerar vi i olika tillgångsslag. Gröna obligationer har blivit ett bra sätt att skapa långsiktig avkastning samtidigt som det möjliggör en grön omställning för företagen, säger Sarah McPhee.

Hållbarhet är helt integrerat i koncernens strategi och under andra kvartalet tog SPP/Storebrand plats i ytterligare ett index, Euronext Vigeo Index, för sin metodik och excellens inom hållbarhetsanalys. Där återfinns de företag som är bäst på att integrera miljö och sociala faktorer samt företagsstyrning i sitt analysarbete.

SPP fördjupar relationen till företagskunder

Under första halvåret lanserade SPP ett digitalt tjänstepensionskoncept, SPP Plus, med ett enkelt tjänstepensionspaket för små och medelstora företag med e-legitimation. Konceptet innebär en förenkling och moderinsering av tjänstepensionsadministration för företag.

– Konceptet innebär också att vi säkerställer att företagen får relevant information löpande under hela verksamhetsåret och arbetsgivaren kan lättare påvisa för alla anställda vilken viktig förmån man tillhandahåller genom pensionssparande. Dessutom kan vi nu lägga ytterligare resurser på fysiska möten till företag som efterfrågar mer komplexa behov, säger Sarah McPhee.

SPP har också fördjupat relationen till företagskunder ytterligare genom köpet av försäkringsadministratören Försäkringsgirot, tillsammans med Fondförsäkringsbolaget SEB Trygg Liv, Länsförsäkringar Fondliv Försäkringsaktiebolag och Skandia. Genom initiativet får arbetsgivarna nu tillgång till en förenklad och samordnad försäkringsadministrativ process, oavsett vilket försäkringsbolag den anställde väljer.

Ett brett erbjudande inom sparande

Sparlösningen SPP SparaSäkra riktad direkt till privatpersoner fortsätter att leverera en god avkastning till spararna under det första halvåret. Avkastningen i sparfasen låg på 8,4 procent vid kvartalets slut. Sedan starten i september 2012 har kunder i sparafasen fått en avkastning på 16 procent årligen.

– SPP SparaSäkra är en genialisk lösning för de kunder som vill ha ett enkelt pensionssparande men ändå ha en aktiv förvaltning med åldersanpassad risknivå, säger Sarah McPhee.

Dessutom erbjuder SPP sparande i investeringssparkonto, ISK.

– ISK är en bra och enkel sparform för alla. Avdragsrätten för privat pensionssparande kommer sannolikt att slopas inom kort och då är ISK ett smart komplement för det totala pensionssparandet, säger Sarah McPhee.

Ytterligare renodlad verksamhet

SPP beslutade att lämna den kommunala sektorn genom att inte längre vara valbara inom tjänstepensionsavtalet KAP-KL från och med den 1 januari 2014 och genom försäljning av tidigare bestånd till pensionsbolaget KPA. Inbetalda premier sjönk därmed i det andra kvartalet. Verksamheten renodlas med detta till att främst rikta sig till privatanställda med ett långsiktigt fondsparande.

Sedan 1 juli 2013 är SPP ett av fem valbara fondförsäkringsbolag för privatanställda tjänstemän inom ITP. Utvecklingen sedan dess har varit stark. Statistiken från maj visar att SPP är på första plats för antal omval i ITPK och på andra plats för antal nyval i ITP1.

– SPPs starka position inom ITP under första halvåret visar att vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande som skapar värde för våra kunder. Att nya såväl som gamla ITP-kunder kryssar SPP visar även att vi har ett starkt varumärke, avslutar Sarah McPhee.

Avkastningen i SPPs öppna premiebestämda portfölj uppgick under första halvåret 2014 till 7,2 procent. SPPs totala förvaltade kapital ökade under denna period med ca 6,5 miljarder kronor och uppgick per den sista juni till 147 miljarder kronor (135 miljarder per den sista juni 2013). Inbetalda premier uppgick till 4,382 miljarder kronor (5,320). Av de inbetalda premierna var andelen fondförsäkringspremier 71 procent (75). Försäljningen mätt i APE uppgick till 687 miljoner kronor (689). Solvenskvoten för SPP Livförsäkring AB uppgick till 2,11 (2,62) och för SPP Liv Fondförsäkring AB till 2,27 (2,64) per den 30 juni 2014.

För fullständig finansiell rapportering hänvisas till storebrand.com

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se