Förslaget andas kompromiss

Livförsäkringsutredningen har bra inslag men löser inte den grundläggande samhällsvisionen att människor ska kunna göra medvetna val kring sitt sparande, säger Sarah McPhee, vd SPP i en kommentar.

-  När ansvaret läggs på individen måste de också ha möjlighet att själva bestämma över sitt kapital.  Även om utredningen tar steg i rätt riktning är det ett kompromissförslag som förringar den allvarliga situation vi har satt individer och arbetsgivare i.

Flytträtt för fribrev och premiebestämd avtalspension och ramverk för flyttavgifter är välkommet, men går inte tillräckligt långt. Rätten att flytta sitt pensionskapital måste omfatta även pågående premiebestämda avtalspensionerna och förmånsbestämda pensioner.

- Det politikerna nu ska bestämma kring flytträtten måste göra det möjligt för varje enskild person att placera sitt kapital var de vill oavsett arbetsgivare och avtal. En genomsnittlig 40 åring har redan bytt jobb flera gånger.  Målsättningen måste vara att man ska få en bättre överblick över sitt sparande inklusive kostnader, menar Sarah och tillägger att;

- Flytträtten måste omfatta all tjänstepension, gammal som ny så att spararna kan välja vilket bolag de vill ge förtroendet att förvalta deras pengar. En tjänstepensionsreglering ska främja en rörlig arbetsmarknad och ett medvetet sparande, inte försvåra den.

-  Vi kommer att följa hur utredningen tas emot och aktivt verka för att det slutliga förslaget innebär en mer omfattande flytträtt.

SPP har tillsammans med Länsförsäkringar, SEB och Skandia att initierat www.flyttratten.se , ett nav för den fortsatta flytträttsdebatten som lanseras idag.

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.

Vill du prenumerera på våra nyheter och vara säker på att du får dem först av alla.  Klicka på: Följ–knappen överst på sidan. Upprätta din profil (Logga in med LinkedIn alt. Facebook).