Fortsatt stark tillväxt inom långsiktigt fondsparande

Fortsatt stark tillväxt inom långsiktigt fondsparande

SPPs fonderbjudande inom pensionsförsäkring fortsätter att växa under årets första kvartal. Av den totala premieinkomsten utgjorde fondförsäkring 71 procent och uppgick till 1809 miljoner (1034). Av den totala nyförsäljningen utgjorde fondförsäkring 88 procent (67) ,och uppgick till 284 miljoner (232), en ökning om 22 procent.

Försäljningen genom SPPs egna säljkår har haft en positiv utveckling och visar på behovet av rådgivning till både företag och de anställda. Under kvartalet blev det också klart att SPP blir ett av nio bolag som får förvalta tjänstepensionen ITP under de kommande fem åren.

- SPPs ambition är att tillhandahålla marknadens absolut bästa och långsiktigt mest konkurrenskraftiga erbjudande inom fondförsäkring något vi uppenbarligen lyckas bra med, säger Sarah McPhee, vd SPP och fortsätter;

- Vi är nu dessutom valbara i ITP vilket gör att vi kan nå ut till ännu fler med vårt fondförsäkringserbjudande.

Breddat erbjudande
SPP ökar takten i sin ambition att bredda erbjudandet genom att söka tillstånd för att bedriva värdepappersrörelse i ett nytt bolag, SPP Spar AB, där Annica Lundblad (tidigare PwC) har utsetts till VD. SPP Spar AB ska stärka SPPs kunderbjudande och vara navet i vidareutvecklingen av långsiktiga sparprodukter. SPP stärker också sitt internationella erbjudande genom att tillsammans med moderbolaget Storebrand och finska Mandatum inleda ett samarbete med Zürich, ett ledande globalt försäkringsbolag. Det nya erbjudandet ökar möjligheten för globala företag baserade i Norden att sätta upp egna internationella pensionsplaner för utlandsstationerad personal.

Förädling av verksamheten
I mars blev det klart att SPP säljer aktierna i SPP Liv Pensionstjänst AB till KPA Pension. Försäljningen innebär att SPP renodlar sin verksamhet ytterligare och stärker sitt fokus på långsiktigt fondsparande. Affären förutsätter berörda myndigheters godkännande.

SPP Fonder årets fondbolag
I Söderberg & Partners årliga Trafikljusrapport utsågs SPP Fonder till årets fondbolag. -Våra fonder är enkla, prisvärda och tydliga och lämpar sig bra som byggstenar i olika fondportföljer det i kombination med vårt hållbarhetsfokus är våra viktigasteframgångsfaktorer, menar Sarah McPhee.

Hyllat ledarskap
Nyligen utsågs Sarah McPhee till årets chef på Chefgalan 2013 med motiveringen: “För att hon är lekfull och värderingsstyrd, innovativ och reflekterande. Hon är tydlig med vart hon och företaget är på väg. Hon har en unik förmåga att hitta talangerna i sin organisation. Sarah McPhee har förnyat ledarskapet i en av tradition trögrörlig bransch.”

- Ett jätteroligt erkännande efter 30 år av ledarskap att jag gjort något bra för andra människor. Det är det som är iden att andra ska växa och ta över" avslutar Sarah McPhee

SPP redovisar ett resultat före skatt om 248 miljoner kronor för det första kvartalet 2013 jämfört med 414 miljoner kronor för motsvarande period 2012. Avkastningen i den öppna premiebestämda portföljen uppgick till 2,2 procent. SPPs totala förvaltade kapital ökade med 8 miljarder kronor och uppgick till 136 miljarder kronor (128). Inbetalda premier uppgick under kvartal ett till 2539 miljoner kronor (1905). Av de inbetalda premierna var andelen fondförsäkringspremier 71 procent (54). Försäljningen mätt i APE uppgick till 323 miljoner kronor (347), en minskning om 7 procent som främst beror på minskad försäljning av traditionell försäkring, i enlighet med strategin. Solvenskvoten för SPP Livförsäkring AB uppgick till 2,50 och för SPP Liv Fondförsäkring AB till 2,07 per den 31 mars 2013.

För fullständig finansiell rapportering hänvisas till storebrand.no

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.