Fyll påskägget med en bra start i livet

Fyll påskägget med en bra start i livet

Hur många påskägg kommer dina barn att få till helgen? Varje påsk fyller vi svenskar våra påskägg med över 6000 ton godis. En idé kan vara att byta ut lite godis och istället ge dina barn eller barnbarn en mer varaktig present som exempelvis ett fondsparande.

- Det låter kanske lite tråkigt, men många mindre barn märker ingen skillnad och många lite äldre barn kan faktisks se tjusningen i att få hjälp med att komma igång med ett eget sparande, det blir även ett sätt lära dem hantera pengar och förstå värdet av att spara, säger Liza Jonson, VD på SPP Fonder.

Föräldrar sparar allt mer till sina barn och under de senaste åren har det genomsnittliga sparbeloppet per barn ökat markant. Självklart har alla föräldrar olika förutsättningar för att spara men en bra idé är ju att vid högtider som till exempel påsk ge sina barn en mer varaktig present än ett påskägg, fortsätter Liza.

- Det gör ingenting att det är lite pengar då och då eller kanske månadsvis, ”många bäckar små” som man brukar säga.

Fondsparande den mest populära sparformen

Just fondsparande är den mest populära sparformen till barn. Det gäller självfallet att välja rätt sparform så att pengarna får så hög avkastning som möjligt. Ser man historiskt så ger aktiefonder högre avkastning än räntesparande. När det gäller sparande på mycket lång sikt brukar aktiefonder med låga avgifter toppa listorna på bästa ­avkastning.

- Det kan vara bra att fundera på när det är tänkt att ditt barn ska börja använda pengarna eftersom många något år innan vill säkra värdet på sparkapitalet genom att successivt föra över pengarna till ett bankkonto eller en räntefond.

Hållbart sparande för en bra start i livet, på flera plan

Det är viktigt att se sparandet ur ett hållbarhetsperspektiv. Att ge sina barn en trygg och bra värld att växa upp i bygger på våra val. Idag finns möjligheten att välja fonder som investerar ansvarsfullt och tar hänsyn till om de bolag som ingår i fonderna ägnar sig åt sådant som inte banar väg för en hållbar framtid.

- Jag anser att det är oerhört viktigt att denna aspekt vägs in. Det är så du tryggar ett långsiktigt sparande och säkerställer att det finns en bra värld för våra barn att växa upp i. Hur vi investerar gör en enorm skillnad. Jag är övertygad om att det är de hållbara företagen som kommer att vinna i längden. Det är där pengarna finns i framtiden. Dels avkastningsmässigt men det är också de hållbara bolagen som kommer att vara mest stabila och inte riskera att förlora pengar på grund av oansvarigt agerande.

- Bolag som agerar hållbart i alla led är framtidens vinnare och kommer att generera högst avkastning åt dina barn, en bra start i livet helt enkelt och en bra värld att leva i, avslutar Liza.

Kontakt:

Nathalie Schilling, PR- & kommunikationsstrateg SPP, 070- 606 93 05. nathalie.schilling@spp.se

Liza Jonson, VD SPP Fonder, 070- 889 22 89, liza.jonson@sppfonder.se

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.