Låg kunskap om investeringssparkonto

Låg kunskap om investeringssparkonto

Ett av regeringens motiv till slopandet av avdragsrätten för pensionssparande är att styra sparandet från privat pensionssparande till sparande i investeringssparkonto (ISK), men endast 3 av 10 känner till investeringssparkontots fördelar. Kunskapen om att avdragsrätten för privat pensionssparande ska slopas är också låg. Endast 4 av 10 anger att de känner till förändringen. Det visar en färsk undersökning som SPP har gjort.

- Därför är det är synd att så få känner till investeringsparkontots fördelar och har en plan för hur de ska styra om sitt sparande, säger Katarina Wiberg, pensionsrådgivare på SPP.

I ett investeringssparkonto (ISK) behöver du inte redovisa kapitalvinster och förluster i deklarationen, vilket gör det hela betydligt enklare än i en vanlig depå. Istället beskattas ditt sparade med en schablonskatt. Dessutom är ett ISK hos de flesta aktörer kostnadsfritt.

– Avdragsrätten för privat pensionssparande har haft en psykologisk effekt för att öka sparandet, vilken nu riskerar att försvinna när avdraget tas bort. Då är det viktigt att hitta andra sätt, till exempel ISK. Det privata sparandet som komplement är fortfarande oerhört viktigt för det totala pensionssparandet.

– Till skillnad från ett privat pensionssparande är sparandet i ett ISK inte låst utan du kan plocka ut pengarna när du vill. Det är bra för vissa men inte alla. Viktigt att pensionssparandet inte plötsligt blir en semesterresa.

Största incitamentet – tillräckligt att leva för
Den genomsnittliga allmänna pensionen är 11 300 kronor i månaden. Därtill tillkommer tjänstepension på i snitt 4 250 kronor per månad (Pensionsmyndigheten). Frågan är om det räcker för alla pensionsdrömmar.

– Det största incitamentet att spara är så klart att du ska ha pengar att leva för när du inte längre har någon lön. Därför kan det vara betydelsefullt att visualisera sina drömmar för att se om pensionen räcker.

– Hur vi än väljer att spara kan vi enas om att det är viktigt att spara. Vi lever längre, är friskare och vill göra mer när det är dags för pension. Att skaffa sig en översikt tidigt i livet och att göra en plan bäddar för en tryggare framtid, avslutar Katarina.

Undersökningen är gjord av Silentium på uppdrag av SPP under perioden 2014-05-29 till 2014-06-02. 1050 svenskar i varierande åldrar från hela Sverige har tillfrågats.

Här finns pressbild på Katarina att ladda ned.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se