Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP Pension och Försäkring och Storebrand Sverige

Ny SPP-undersökning: Ingen konflikt mellan hållbarhet och avkastning

Idag är det "Finansdagen" under FNs klimattoppmöte COP27 som pågår i Sharm El-Sheikh i Egypten, 7-18 november. Extra stort fokus är därför på hur tillräckligt med kapital ska katalyseras till nödvändiga klimatinvesteringar. Idag släpper därför SPP Pension och försäkring en rapport kring hållbarhetsintresset och sparandet hos kunder som har haft rådgivning hos SPP.

SPP har undersökt hållbarhetsintresset och sparandet hos 2110 kunder som har genomgått en rådgivning med SPP. Sedan augusti är det ett lagkrav att alla kunder som får rådgivning ska uppge sina hållbarhetspreferenser.[1]Det finns en oro bland kunderna för att avkastningen påverkas negativt om man uttrycker och investerar efter starka hållbarhetspreferenser.

Undersökningen visar att de som valt ett hållbart sparande, främst yngre kvinnor, har fått en likvärdig eller något högre avkastning i sitt pensionssparande de senaste tre och fem åren jämfört med genomsnittskunden.

- Vår studie visar att de kunder som prioriterar hållbarhet i sitt sparande inte har gett avkall på avkastning – snarare tvärt om i vissa tidsperioder. En vanlig myt och oro är att hållbarhet ska ställas mot avkastning om man uttrycker att hållbarhet är viktigt inför ett rådgivningsmöte. Tittar man på vår data så tycks det inte finnas något belägg för den oron. I vår investeringsfilosofi är vi övertygade om att hållbarhetsaspekter kommer bli än viktigare för att hitta vinnarna på lång sikt, säger Johanna Lundgren Gestlöf, SPPs och Storebrand Sveriges hållbarhetschef.

Undersökningen visar också att hållbarhetsrisken i sparportföljen är lägre för den mycket hållbarhetsintresserade gruppen än för kunderna som helhet, vilket över tid kan ha inverkan på avkastningen på sparandet.

- Ökad transparens, tydligare märkningar och urvalsmöjligheter underlättar för spararna att ta hänsyn till hållbarhetsrisker och välja till hållbara fonder/investeringar som en del av sin sparstrategi, för ökad riskspridning och långsiktigt bättre avkastning, säger Shoka Åhrman, sparekonom på SPP och Storebrand Sverige.

Fakta: "Hur viktigt är hållbarhet för pensionssparare och spelar det någon roll?"

SPP har undersökt hållbarhetsintresset och sparandet hos 2 110 kunder som har genomgått en rådgivning med SPP, där de också har behövt uppge vikten av hållbarhet i sparandet.

SPP har analyserat hela kundgruppens portfölj ur såväl ett avkastnings[2]- som hållbarhetsperspektiv[3]och jämfört med gruppen som tycker att hållbarhet är "mycket viktigt". Dessutom har gruppen kvinnor som tycker att hållbarhet är "mycket viktigt" brutits ut.

[1] Enligt MiFID II (Markets in Financial Instruments Directive) och Försäkringsdistributionsdirektivet IDD

[2] Data per 2022-09-30. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet.

[3] Med hållbarhet avses faktorer som miljö och klimat, sociala aspekter och bolagsstyrning / affärsetik