Nytt toppbetyg för SPP: “Nyckeln ligger i proaktivt hållbarhetsarbete”

Nytt toppbetyg för SPP: “Nyckeln ligger i proaktivt hållbarhetsarbete”

SPP/Storebrand har i år redan utsetts till världens näst mest hållbara företag och toppat Söderberg & Partners rapport om pensionsbolagens hållbarhetsarbete. När Max Matthiessen idag lanserar rapporten “Ansvarsfullt ägande”, är SPP det enda bolaget som får väl godkänt inom både fondförsäkring och traditionell försäkring.

Ett hållbart agerande i alla led är det absolut smartaste sättet att bedriva sin affär på - både för världen och för plånboken. Det menar Johanna Landberg, hållbarhetsansvarig på SPP, och pekar på koncernens hållbarhetsarbete som genererat flera tongivande utmärkelser i år.

SPP/Storebrand utsågs i januari till världens näst mest hållbara företag av Corporate Knights,och toppar både Söderberg & Partners och nu senast Max Matthiessens rapporter om de svenska pensionsbolagens hållbarhetsarbete.

– Med tanke på att hälften av allt kapital på världens börser utgörs av pensioner känns det fantastiskt kul att SPP i flera rapporter fått bäst betyg inom hållbarhet bland svenska och internationella pensionsbolag. Våra sparare kan verkligen säga att de är med och gör skillnad, säger Johanna Landberg, hållbarhetsansvarig på SPP.

Enligt Landberg ligger nyckeln till SPPs framgång i det proaktiva arbetet, där hållbarhet integreras i hela produktsortimentet. Med utgångspunkt i FNs globala hållbarhetsmål styr SPP nu analysen så att kapitalet konkret bidrar till att stötta Agenda2030.

– Till skillnad från många andra aktörer har SPP inte någon ”ekohylla” i sitt sortiment. Allt passerar våra höga krav på hållbarhet, och vi arbetar proaktivt för att fortsätta ligga i framkant. Genom att kanalisera kapital till investeringar som bidrar till en hållbar omställning flyttar vi ständigt fram vår ledande position inom hållbarhet, berättar Landberg.

Max Matthiessen guidar hållbara sparare rätt

I Max Matthiessens rapport "Ansvarfullt ägande" ligger SPP likt tidigare år kvar på en väl godkänd nivå inom traditionell försäkring. Inom fondförsäkring är det även i årets rapport endast SPP som kvalificerar sig till ett väl godkänt betyg. SPP har enligt rapporten en högre hållbarhetsnivå på fondtorget, en tydlig hållbarhetsmärkning och ett brett utbud av hållbara fonder som gör att spararna kan bygga en balanserad fondportfölj som både utesluter fossila bränslen och väljer in mer hållbara investeringar.

– Under de fem år vi har gjort analysen har ansvarsfullt ägande blivit en alltmer prioriterad fråga för pensionsbolagen. I årets undersökning har vi höjt våra krav och grävt djupare i pensionsbolagens portföljer, säger Kaj Elfgren analytiker på Max Matthiessen.

Här finns rapporten att läsa i sin helhet.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se