Ökade intäkter för SPP

Ökade intäkter för SPP

Under första halvåret levererar SPP ett positivt resultat om 639 miljoner kronor jämfört med -67 miljoner kronor under motsvarande period 2010.

Trots orolig marknad överträffar SPP sitt kvartalsresultat på en rad områden, jämfört med samma period föregående år.

"SPP fortsätter att förbättra kostnadseffektiviteten, vi har dessutom ökat våra intäkter med 12%" säger Sarah McPhee, SPPs verkställande direktör och fortsätter ”Förutom ett avsevärt bättre resultat så ser vi att vårt fondförsäkringserbjudande också detta kvartal utgör över hälften av våra premieintäkter och har ett fortsatt positivt och växande nettoinflöde”.

Även hälso- och sjukvårdsförsäkringar har växt kraftigt, efterfrågan från kunderna har ökat med över 200%. ”Vi följer vår långsiktiga strategi och fortsätter att fokusera på att kontinuerligt förbättra vårt fond- och kunderbjudande så att vi kan leva upp till vår ambition att vara marknadsledande inom pensioner och långsiktiga sparlösningar" menar Sarah McPhee.

SPP Livförsäkring fortsätter att tydligt positionera sig som ett av landets allra mest ansvarsfulla pensionsbolag. I juni mottog SPP/ Storebrand sin andra utmärkelse detta år för arbetet med hållbarhet. Financial Times och IFC har utsett SPP/Storebrand till "Sustainable Asset Owner of the Year". På prisutdelningen beskrevs koncernen som en pionjär på området som för alltid omdefinierat vad förvaltningsansvar innebär.

”Vi är väldigt stolta över vårt hållbarhetsarbete, ansvarsfullt agerande är helt integrerat i hela verksamheten och grunden för hur vi bedriver vår affär. Att Storebrandkoncernen av World Economic Forum, utsetts till ett av de tio mest hållbara företagen i världen är väldigt betydelsefullt och genom Financial Times/IFC:s utmärkelse får vi ytterligare bevis på kvalitén i vårt arbete.  Vi är övertygade om att detta är den rätta vägen framåt och den väg som skapar mest värde för våra kunder på sikt” avslutar Sarah McPhee.

Försäljningen exklusive valcentraler har ökat med 13%. SPPs totala förvaltade kapital ökade med 5 miljarder kronor och uppgick till 143 miljarder kronor (138 2010). Inbetalda premier uppgick till 4593 miljoner kronor och var i paritet med förväntan med anledning av att SPP inte är valbart i ITPK (5307 2010). Av de inbetalda premierna var andelen fondförsäkringspremier 68% (69% 2010). Försäljningen mätt i APE uppgick till 650 miljoner kronor (693 2010).

För mer information kontakta:

Nathalie Green
PR & press
E-post: nathalie.green@spp.se
Mob: 070-606 93 05

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.