Pensionsröran – 41 procent är osäkra på sin tjänstepension

Pensionsröran – 41 procent är osäkra på sin tjänstepension

27 procent av svenskarna säger att de inte har inte någon tjänstepension. 14 procent svarar att de inte vet. Det visar en färsk undersökning från SPP. Kvinnorna är mer osäkra än männen. 16 procent av kvinnorna menar att de inte vet om de har tjänstepension jämfört med 12 procent av männen.

63 procent av männen och 54 procent av kvinnorna säger sig ha tjänstepension medan 25 procent av männen och 30 procent av kvinnorna svarar nej på frågan om de har tjänstepension.

- 41 procent säger sig sakna tjänstepension alternativt inte veta om de har en eller ej. En oroväckande hög siffra som visar hur omedvetna många faktiskt är. De allra flesta svenskar har tjänstepension och nu när alla delar i det samlade pensionssparandet ökar i betydelse är det viktigt att man känner till om man har en pension eller ej så att man kan göra aktiva val, menar Katarina Wiberg Pensionsrådgivare och tillägger;

- Kvinnor som enligt undersökningen är mer osäkra än männen är också en mer utsatt grupp i den här frågan. Många är barnlediga länge än sina respektive, andra väljer att gå ned i tid under småbarnsåren. Många tänker inte på är att det påverkar vad du lyckas spara ihop till din pension, desto större anledning att skaffa sig koll.

Sett till ålder har lägst andel av de tillfrågade i åldersgruppen 20-29 år tjänstepension då 36 procent svarar ja på frågan och 33 procent svarar nej. Osäkerheten är också störst i gruppen då 31 procent svarar "vet ej" vilket kan jämföras med 16 procent av de tillfrågade i åldersgruppen 30-39 år och 11 procent i åldersgruppen 40-55.

- Det är kanske inte särskilt förvånande att osäkerheten är störst bland ungdomar då de flesta tjänstepensionsavtalen börjar gälla först från 25 års ålder men det är viktigt att lyfta den här frågan tidigt. Ansvaret för att planera för pensionen ligger på den enskilde. Vi lever längre och vill gå i pension tidigare, vilket det kräver att du sparar och planerar för tiden då du inte längre har någon lön, menar Katarina Wiberg.

- Var och en behöver säkerställa att de kan få det liv de vill ha när de slutat jobba, avslutar Wiberg.

Så får du pensionskoll:

-Registrera dig på minpension.se så får du alla pensionens delar samlade på samma ställe. Där kan du även göra en pensionsprognos.

- Se alltid till att du har en tjänstepension och komplettera med ett privat sparande om du har möjlighet.

- Se dina framtida pengar som nutida pengar och placera dem väl. Känner du dig osäker finns det enkla sparlösningar och hjälp att få, som anpassas efter hur vilken spartyp du är och hur lång tid du har kvar till din pension.

- Investera med hänsyn till miljö och samhälle. Det är där pengarna finns i framtiden och du ska ju ha en bra värld att gå i pension i också.

*Undersökningen är gjord av Silentium på uppdrag av SPP. 1000 svenskar i varierande åldrar från hela Sverige har svarat på frågor i undersökningen.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner.