Per Lindberg ny Chief Risk Officer i SPP

Per Lindberg ny Chief Risk Officer i SPP

Per Lindberg har utsetts till ny Chief Risk Officer för SPP och kommer att leda en nyinrättad stabsfunktion med övergripande ansvar för styrning och kontroll av risker inom SPP. Han tillträder tjänsten under september 2011.

Per Lindberg kommer närmast från konsultföretaget Towers Watson, där han sedan 2002 arbetat med aktuariell och finansiell rådgivning till främst livförsäkringsbolag, inom områden som Solvens II, ALM och implementering av finansiella och aktuariella beräkningsmodeller.

- SPP arbetar kontinuerligt med att utveckla styrning och uppföljning av verksamheten samtidigt som de regulatoriska kraven på riskhantering ökar. Pers gedigna erfarenhet inom riskrådgivning mot finansbranschen kombinerat med hans breda aktuariella kompetens, kommer att vara ovärderlig i vidareutvecklingen av SPPs arbete med risker. Jag är väldigt glad att Per antagit rollen som Chief Risk Officer, som är en nyckelfunktion inom SPP, säger Sarah McPhee, vd SPP.

SPP befinner sig i en spännande förändringsfas och branschen generellt genomgår stora förändringar. Det är fantastiskt spännande att få chansen att ta sig an dessa utmaningar tillsammans med SPP och Storebrandkoncernen, och få vara med i den fortsatta satsningen framåt. Jag ser verkligen fram emot min nya roll, säger Per Lindberg.

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.