Riksdagsvalet rycker närmare – sparekonomen Shoka Åhrman tar pulsen på partiledarna inför valet

Har du svårt att bestämma dig för vad du ska rösta på i riksdagsvalet i höst? Du är inte ensam! Vi hjälper väljarna på vägen genom att diskutera högaktuella frågor med partiledarna. "Det råder ingen tvekan om att pensionerna är en glödhet valfråga, säger Shoka Åhrman, sparekonom på pensionsbolaget SPP".

Temperaturen stiger inför höstens riksdagsval. Sveriges 2,3 miljoner pensionärer utgör en maktfaktor vilket i hög grad påverkar den politiska agendan inför valet. SPP lanserar därför "sparekonomen möter partiledarna" där du som väljare kan få en uppfattning om hur riksdagspartierna resonerar kring pensionen, ekonomisk jämställdhet och hållbarhet. I sparekonomen möter partiledarna ges en snabb och förenklad bild över var partierna står i olika frågor.

- ”Pensionsfrågan är något som jag brinner för och nu är det hög tid att nyansera den offentliga debatten. Jag vill hjälpa fler att få bättre underlag i sakfrågor, som pension och sparande, i syfte att fatta mer välgrundade beslut", säger Shoka Åhrman.

Shoka Åhrman har en lång bakgrund inom finansbranschen och arbetat i en rad olika roller. Hon har även arbetat med folkbildning inom ekonomi, bland annat som författare, debattör, föreläsare och bloggare.

- "Jag har ett djupt samhällsengagemang och egna erfarenheter av behovet att inkludera ibland bortglömda samhällsgrupper. Att under ett valår få träffa partiledarna och diskutera dessa frågor känns väldigt angeläget. Jag hoppas på det här sättet kunna bidra till ett större engagemang kring frågor som pension, hållbarhet och ekonomisk jämställdhet inför valet", kommenterar Shoka Åhrman.

Samtalen mellan Shoka Åhrman och partiledarna kommer att publiceras i SPPs egna kanaler och på Femina.