Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef SPP

​SPP återigen i topp när Söderberg och Partners korar årets Hållbara Pensionsbolag 2020

SPP får återigen grönt betyg när Söderberg och Partners betygsätter 14 av Sveriges pensionsbolag i sin årliga trafikljusrapport "Hållbara Pensionsbolag".

Rapporten betygsätter pensionsbolagen med betyget grönt, gult eller rött genom att utvärdera tre parametrar: Process för hållbara investeringar, Påverkansarbete samt Hållbarhetsambitioner och värdeskapande.

- Det känns oerhört roligt att vårt gedigna hållbarhetsarbete uppmärksammas på det här sättet, säger SPPs hållbarhetschef Johanna Lundgren Gestlöf.

Rapporten lyfter särskilt fram att bolagen med grönt betyg är aktiva för att stödja och driva på finansbranschens arbete att främja en hållbar utveckling, har mycket resurser och kompetens inom området samt är transparenta i sin kommunikation till kunderna. Dessutom bedöms SPP ha en systematisk process för positivt urval och ge förvaltningen tydliga incitament att ta hållbarhetshänsyn i investeringsbesluten.

- Det här betyget är ett resultat av strukturerat hållbarhetsarbete i hela koncernen, och ett teamwork där hållbarhet står högt på agendan i alla delar av organisationen, säger Johanna Lundgren Gestlöf stolt och fortsätter:

- Hållbarhet är oerhört viktigt för våra anställda, oavsett om de jobbar i förvaltningen, rådgivningen eller ledningsgruppen och det här ger oss råg i ryggen att fortsätta driva på för en hållbar utveckling.

Hela rapporten "Hållbara pensionsbolag 2020" finns att läsa här.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se

Presskontakt Pressansvarig, SPP 070-222 42 26

Presskontakt Director of Communications Storebrand Asset Management (including SPP Fonder) +46 70 621 77 92