Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP och Storebrand Sverige

SPP får återigen toppbetyg i Söderberg & Partners hållbarhetsranking

SPP får återigen grönt betyg när Söderberg och Partners betygsätter 13 av Sveriges pensionsbolag i sin årliga trafikljusrapport "Hållbara Pensionsbolag" som släpptes idag. I jämförelsen betygsätts bolagens hållbarhetsarbete med trafiksignaler och SPP ligger kvar i den absoluta toppen med grönt totalbetyg.

Bland 13 granskade bolag är SPP ett av fyra pensionsbolag som får grönt totalbetyg efter en utvärdering av hållbarhetsarbetet. SPP får grönt betyg för påverkansarbete och hållbarhetsambitioner och gult betyg för processen för hållbara investeringar. Det innebär att SPP får toppbetyg bland de pensionsbolag som jämförs.

- Att vi återigen får grönt betyg i hård konkurrens med andra pensionsbolag är fantastiskt. Det visar att vi arbetar helt rätt med vårt ambitiösa hållbarhetsfokus och att hållbarhet är en viktig del av SPPs och Storebrands DNA. Speciellt roligt är det eftersom vi förstärkt vårt svenska team med en hållbarhetsanalytiker och en projektledare för hållbarhet under 2023, säger SPPs och Storebrand Sveriges hållbarhetschef Johanna Lundgren Gestlöf.

Fakta: ”Hållbara Pensionsbolag 2023”

Idag släpper Söderberg & Partners för tionde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och omfattar 13 av de svenska pensionsbolagen. I hållbarhetsanalysen av pensionsbolagen har Söderberg & Partners valt att fokusera på tre områden och perspektiv som anses utgöra de viktigaste och tydligaste skillnaderna i bolagens hållbarhetsarbete; påverkansarbete, hållbarhetsambitioner och värdeskapande, samt process för hållbara investeringar. Bolagen betygsätts separat inom varje perspektiv enligt trafikljusmodellen; rött, gult eller grönt betyg. Slutbetyget är sedan en likaviktad sammanvägning av betygen i respektive perspektiv.

Hela rapporten "Hållbara pensionsbolag 2023" finns att läsa här