Johanna Lundgren Gestlöf

SPP får nytt toppbetyg i Söderberg & Partners hållbarhetsranking

SPP får återigen grönt betyg när Söderberg och Partners betygsätter 12 av Sveriges pensionsbolag i sin årliga trafikljusrapport "Hållbara Pensionsbolag". I jämförelsen betygsätts bolagens hållbarhetsarbete med trafiksignaler och SPP ligger kvar i den absoluta toppen med grönt totalbetyg.

Bland 12 granskade bolag är SPP ett av fyra pensionsbolag som får grönt totalbetyg efter en utvärdering av hållbarhetsarbetet. SPP får grönt betyg i två av tre parametrar och gult i en tredje, vilket medför att SPP får toppbetyg bland de pensionsbolag som jämförs.

- Det är fantastiskt att vårt gedigna hållbarhetsarbete återigen uppmärksammas i hård konkurrens med andra pensionsbolag. Det är ett viktigt kvitto på att vi arbetar helt rätt med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete. Betyget är ett resultat av strukturerat hållbarhetsarbete i hela Storebrandkoncernen, och ett gediget teamwork där hållbarhet står högt på agendan i alla delar av organisationen. Hållbarhet är oerhört viktigt för våra anställda och en viktig del av SPPs och Storebrands DNA, säger SPPs och Storebrand Sveriges hållbarhetschef Johanna Lundgren Gestlöf.

Söderberg & Partners motivering för SPPs bedömning i kategorin hållbarhetsambitioner och värdeskapande:

"Gemensamt för de gröna bolagen är att de deltar aktivt i ett flertal samarbeten som syftar till att stödja finansbranschens arbete att främja hållbar utveckling. De har mycket resurser och kompetens inom området. De erbjuder sina medarbetare bra hållbarhetsutbildning. De kommunicerar även om sitt hållbarhetsarbete till den allmänna pensionsspararen".

Fakta: ”Hållbara Pensionsbolag 2022”

Idag släpper Söderberg & Partners för nionde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och omfattar 12 av de svenska pensionsbolagen. I hållbarhetsanalysen av pensionsbolagen har Söderberg & Partners valt att fokusera på tre områden och perspektiv som anses utgöra de viktigaste och tydligaste skillnaderna i bolagens hållbarhetsarbete; påverkansarbete, hållbarhetsambitioner och värdeskapande, samt process för hållbara investeringar. Bolagen betygsätts separat inom varje perspektiv enligt trafikljusmodellen; rött, gult eller grönt betyg. Slutbetyget är sedan en likaviktad sammanvägning av betygen i respektive perspektiv.

Hela rapporten "Hållbara pensionsbolag 2022" finns att läsa här