SPP Fastigheter köper attraktiv portfölj med samhällsfastigheter

SPP Fastigheter köper attraktiv portfölj med samhällsfastigheter

SPP Fastigheter har av Actus Fastigheter förvärvat en portfölj bestående av förskole- och grundskolefastigheter där merparten av fastigheterna är belägna i Stor-Stockholmsområdet. Fastigheterna ligger i strategiskt utvalda utvecklingsområden med växande befolkning och elevunderlag. Fastigheterna är fullt uthyrda till starka hyresgäster och drygt hälften av hyresintäkterna kommer från kommunala kontrakt. Den genomsnittliga löptiden för hyreskontrakten är ca 15 år.

Portföljen har förvärvats från Actus Fastigheter AB till ett underliggande fastighetsvärde om ca 710 miljoner kronor. Säljarens rådgivare har varit JLL.

- Vi är mycket glada över att ha förvärvat denna portfölj. Det är en institutionell produkt med långa hyresavtal som passar väl in i vår investeringsstrategi, säger Marita Loft, VD för Storebrand Fastigheter AB.

- Jag har med stort personligt engagemang under drygt ett decennium ägnat mig åt att utveckla moderna och attraktiva pedagogiska miljöer. Det känns nu mycket tillfredsställande att kunna överlämna stafettpinnen till en långsiktig och ansvarstagande fastighetsägare, säger Daniel Andersson, VD och ägare till Actus Fastigheter AB.

Kontaktuppgifter: Marita Loft 070-9605464 VD, Storebrand Fastigheter AB
Daniel Andersson 0709-304496 VD och ägare, Actus Fastigheter AB

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se