SPP Fonder fortsätter att stärka sin position på fondmarknaden

SPP Fonder fortsätter att stärka sin position på fondmarknaden

SPP Fonder går starkt in i 2015 och lämnar ett fantastiskt 2014 bakom sig.  Det förvaltade kapitalet ökade med hela 35 procent mot föregående år och uppgick vid årsskiftet till 120 miljarder kronor.  Under 2014 hade SPP fonder ett inflöde på drygt 13 miljarder kronor vilket motsvarar 9 procent av de totala inflödena på den svenska fondmarknaden.*

– Trots att även 2014 påverkades av såväl finansiell som politisk oro var utvecklingen på många av världens aktiemarknader mycket god. Nysparandet har gått stadigt uppåt och Intresset för indexfonder har varit fortsatt stort vilket varit gynnsamt för oss. Vi har prisvärda och breda indexfonder som enkelt kan kombineras med aktiva mer spetsiga fonder. Det har visat sig vara ett framgångskoncept som tar oss successivt framåt, säger Liza Jonson, vd SPP Fonder.

USA-fonden med 5 stjärnor hos Morningstar är den fond som sålts allra mest den senaste tiden och som genererat mycket uppmärksamhet.

– Det är en indexnära, bred och billig USA-fond som fått draghjälp av en urstark dollar. Vi tror att USA fortsatt kommer att stärkas under 2015 i takt med förbättringarna i den amerikanska ekonomin.

SPPs företagsobligationsfond är också en fond som rönt stora framgångar. Den investerar i företag med hög kreditvärdighet, ränterisken är låg och fonden har ingen valutarisk. Det betyder att du till låg risk har möjlighet att få en jämn och stabil avkastning över tid.

– Det i kombination med hållbarhetsperspektivet gör den väldigt attraktiv för institutioner och företag.

SPP Fonder ser nu fram emot 2015. Hållbara investeringar har ökat i betydelse och fler ser hållbarhet som ett viktigt kriterium vid val av fonder, vilket vi tycker är fantastiskt.

– Vår förhoppning är att 2015 är det år då hållbart sparande blir likställt med sparande. Vi kommer att fortsätta att leda utvecklingen och redan i början av 2015 kan vi utlova fler nyheter inom hållbart sparande, avsultar Liza.

Helåret 2014 var ett mycket starkt år för fondsparandet
Den totala fondförmögenheten i Sverige uppgick vid årsskiftet till rekordhöga 3 002 miljarder kronor, vilket är det den högsta förmögenheten som någonsin uppmätts. Nysparandet uppgick till rekordhöga 153 miljarder kronor.   Intresset för indexfonder var fortsatt stort, med ett nettoinflöde på 16 miljarder kronor, vilket överstiger det totala nysparandet i aktiefonder (10 miljarder kronor), och utgjorde vid utgången av 2014 cirka 12 procent av den samlade aktiefondförmögenheten. Under 2014 uppvisade indexfonder ett nettoinflöde på 16 miljarder kronor, vilket överstiger det totala nysparandet i aktiefonder.

Delphi Nordic blev korad till bästa Nordenfond 2014 av Fondmarknaden.

*Källa Moneymate – Nettoflöden svenska fondmarknaden december 2014

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se