SPP i nätverket Swedish Leadership for Sustainable Development

SPP i nätverket Swedish Leadership for Sustainable Development

Tyngdpunkten i världsekonomin förskjuts allt mer och dagens utvecklingsländer är nu i många fall synonymt med våra viktigaste tillväxtmarknader. Denna trend är positiv. Samtidigt återstår många hinder för en hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling. För att ta ett gemensamt grepp om dessa utmaningar startades för cirka ett år sedan nätverket Swedish Leadership for Sustainable Development av Sida, där ett tjogotal ledande företag ingår. På onsdag möts nätverket igen för att ta nästa steg.

- Vi vill vara med och bidra till nya sätt att möta de många utmaningar som världen står inför och tycker att Sidas initiativ till nätverket "Swedish Leadership for Sustainable Development", är ett steg i rätt riktning. Vi bolag i nätverket och Sida har lärt oss mycket av och om varandra under året och jag ser att ett ännu tightare samarbete kan få betydande effekter i positiv riktning, säger Sarah McPhee, vd SPP.

Hållbarhet en integrerad del och ett samarbete som berikar
Nätverket "Swedish Leadership for Sustainable Development" består av ett tjugotal ledande företag med svensk koppling som arbetar för att stärka ledarskapet inom hållbar utveckling. Det som förenar företagen som ingår i nätverket är övertygelsen att hållbarhet ska vara en integrerad del av affärsmodellen. Med en mer positiv utveckling i världen följer stabilare marknader, bättre underleverantörer och fler kunder.

- Detta är en utveckling som alla vinner på. För oss på SPP är hållbarhet helt integrerat i allt vi gör. Att vi är med i det här nätverket är därför självklart. Våra kunder ska inte bara ha en bra pension, de ska också ha en bra värld att gå i pension i, avslutar McPhee.

I nätverket ingår: Axel Johnson, Boliden, Elekta, Ericsson, Företagarna, H&M, ICA, IKEA, Indiska, Investor, Löfbergs, Oriflame, Ratos, Sandvik, Scania, SKF, SPP, Stockholm Environment Institute, Stockholm Resilience Center, Stockholm International Water Institute, Swedfund, Systembolaget, Tele2, Tetra Laval, Unilever och Volvo.

Program "Swedish Leadership for Sustainable Development" 28 maj på Sida
09.00-11.00 Publikt seminarium, registrering från kl. 08.00
Plats: ”Oasen”, Sida, Valhallavägen 199. Eventet sänds även live via Sidas hemsida.

11.10-12.00 Pressträff, särskilt inbjudna journalister/media
Plats: GD-sekretariatet, Sida, Valhallavägen 199.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se