Johanna Lundgren Gestlöf, Hållbarhetschef SPP Pension & Försäkring och Storebrand Sverige

SPP i topp i Söderberg & Partners nya hållbarhetsranking av fondförsäkringar

SPP får fortsatt högsta betyg av Söderberg & Partners i rapporten, Hållbara fondförsäkringar 2023. Bland 13 svenska fond- och depåförsäkringsbolag är SPP en av fyra aktörer som får grönt betyg och det enda bolaget som får grönt betyg i samtliga delbetyg: Hållbarhet i fondurvalet, Påverkansarbete, Kommunikation och transparens samt Utbud.

I årets rapport ligger SPP i den absoluta toppen med grönt totalbetyg och det enda bolaget med grönt betyg i de fyra delbetygen.

– Det är mycket glädjande att vi återigen får grönt betyg, vilket är ett kvitto på att vi arbetar helt rätt med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete. Konkurrensen har hårdnat och det är fler aktörer som förbättrat sitt hållbarhetsarbete under året, vilket är positivt för hela branschen. Vi kan tillsammans som pensionsbolag spela stor roll i att påverka företag i en mer hållbar riktning, säger Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP och Storebrand i Sverige, och fortsätter:

–  Det här betyget är ett resultat av strukturerat hållbarhetsarbete i hela Storebrandkoncernen. Det är ett bevis för att hållbarhetsarbete står högt på agendan i alla delar av organisationen.

Läs hela rapporten Hållbara fondförsäkringar 2023.

Sammanfattning:

I Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fondförsäkringar har de identifierat följande kriterier och perspektiv som de viktigaste och tydligaste skillnaderna i bolagens hållbarhetsarbete: hållbarhet i fondurvalet, påverkansarbete, kommunikation och transparens samt utbud. Bolagen betygsätts separat inom varje perspektiv enligt trafikljusmodellen; rött, gult eller grönt betyg. Slutbetyget är sedan en viktad sammanvägning av betygen i respektive perspektiv där Hållbarhet i fondurvalet står för 25%, Påverkansarbete för 25%, Kommunikation och transparens för 20% samt Utbud som står för 30% av slutbetyget.