Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP och Storebrand Sverige

SPP i topp i Söderberg & Partners ranking av fondförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete

SPP får återigen grönt ljus när Söderberg & Partners rankar svenska fondförsäkringsbolags hållbarhetsarbete i rapporten ”Hållbara fondförsäkringar 2024”. I rapporten belyser och analyserar Söderberg & Partner vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor. Bland 13 svenska fond- och depåförsäkringsbolag är SPP ett av tre bolag som får totalbetyget grönt ljus och får grönt betyg i tre av fyra kategorier, vilket placerar SPP i topp.

–  Det är mycket glädjande att vi återigen i hård konkurrens får toppbetyg, vilket är ett kvitto på att vi arbetar helt rätt med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete. Speciellt roligt är det eftersom vi förstärkt vårt svenska team med en hållbarhetsanalytiker och en projektledare för hållbarhet under 2023, säger Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP och Storebrand i Sverige.

SPP får grönt betyg i så många som tre av fyra delbetyg: Hållbarhet i fondurvalet, Påverkansarbete samt Kommunikation och transparens.

Läs hela rapporten

Fakta: Så hållbara är Sveriges fondförsäkringsbolag 2024

Idag publicerar Söderberg & Partners rapporten Hållbara fondförsäkringar 2024, som belyser och analyserar vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor. I Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fondförsäkringar har de identifierat följande kriterier och perspektiv som de viktigaste och tydligaste skillnaderna i bolagens hållbarhetsarbete: hållbarhet i fondurvalet, påverkansarbete, kommunikation och transparens samt utbud. Bolagen betygsätts separat inom varje perspektiv enligt trafikljusmodellen; rött, gult eller grönt betyg. Slutbetyget är sedan en viktad sammanvägning av betygen i respektive perspektiv där Hållbarhet i fondurvalet står för 25%, Påverkansarbete för 25%, Kommunikation och transparens för 20% samt Utbud som står för 30% av slutbetyget.

Välkommen till Storebrand Sverige

På Storebrand/SPP är hållbarhet helt integrerat i kärnverksamheten. Det innebär att vi utöver ekonomiska parametrar väger in även sociala och miljömässiga aspekter i samtliga beslut som fattas inom koncernen – från mindre inköpsfrågor till stora investeringsbeslut.