Tony Pettersson, vd SPP Konsult och Jan Ahlström, PRI

​SPP Konsult fokuserar på konsulttjänster och säljer delar av verksamheten till PRI

SPP konsult ökar fokus på konsulttjänster och säljer pensionsförmedlingsverksamheten till PRI Pensionstjänst AB.

Överlåtelsen av verksamheten påbörjas direkt och beräknas vara klar våren 2021 vilket bland annat innebär att PRI övertar ansvaret för kunder med tjänsten pensionsförmedling. Totalt berörs ca 35 000 individer fördelade på drygt 300 företag.

- Jag är stolt över det värde vi hittills skapat för våra pensionsförmedlingskunder. Tillsammans med företagen har vi byggt kunskap och samtidigt skapat trygghet för de anställda, säger Tony Pettersson, VD, SPP Konsult, och fortsätter:
- Nu tar vi nästa steg och ökar fokus på vår kärnverksamhet. Tillsammans med PRI har vi hittat en bra lösning där båda parters styrkor kommer kunden till gagn.

SPP Konsult satsar fortsatt långsiktigt på konsultverksamhet med fokus på rådgivning till företag, beräkningar ochfrågor gällande internationell personal. I samband med överlåtelsen inleds även ett samarbete. Bland annat kommer SPP:s försäkringsprodukter att vara tillgängliga för PRI i händelse av att företag går i konkurs och har utfästelser utanför ITP-planen.

- Vi är mycket glada över förvärvet som ytterligare stärker vår långsiktiga satsning på administrativa tjänster inom tjänstepensionsområdet. Vi har en etablerad relation till de flesta kunder genom andra delar av PRI och ligger helt i linje med våra ambitioner samt ger oss möjlighet att utveckla dessa, säger Jan Ahlström, PRI.

SPP Konsult är en del av norska Storebrandkoncernen där bland annat SPP Pension & Försäkring och SPP Fonder också ingår.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se