SPP satsar ytterligare på hållbart sparande genom rekrytering av Filippa Bergin

SPP satsar ytterligare på hållbart sparande genom rekrytering av Filippa Bergin

Konsumenttrender och konsumentundersökningar talar alla ett och samma språk. Det hållbara valet ökar och konsumenterna ställer allt högre krav på att företagen aktivt ställer om sina verksamheter för att möta en hållbar utveckling. SPP stärker därför upp verksamheten ytterligare genom rekryteringen av Filippa Bergin, en av Sveriges ledande experter på lönsamma hållbara affärer.

- Filippa är som klippt och skuren för den här uppdraget, som handlar om att stärka relationen till våra 700 000 kunder och visa det privatekonomiska värdet och samhällsnyttan av ett hållbart sparande. Med sin erfarenhet från finanssektorn, men framföra allt från mer konsumentnära verksamheter är jag övertygad om att Filippa kommer att kunna tydliggöra vårt unika hållbarhetserbjudande, säger Sarah McPhee, vd SPP.

Filippa Bergin har gedigen erfarenhet av arbete med hållbar affärsutveckling och har under årens lopp arbetat med hållbara kunderbjudanden och produktion i ett flertal företag. Hon har arbetat både strategiskt och operativt med att säkerställa att ord blir handling. Under sitt yrkesliv har Filippa även arbetat för icke vinstdrivande organisationer som FN och Amnesty.

- Detta är lite av ett drömjobb för mig. SPP och Storebrand är ledande på området hållbara investeringar. Att få vara den som säkerställer att SPP ökar kundnytta genom sin unika kompetens inom hållbarhet är ett riktigt roligt uppdrag. Vi vet också att hållbart sparande är extra viktigt för alla som sparar på längre sikt, så som sparande till pension. För alla de som vill göra ett medvetet och smart framtidsval ska SPP vara det självklara alternativet, säger Filippa Bergin, Affärsansvarig Hållbarhet.

Stina Billinger, hållbarhetchef Storebrand välkomnar också förstärkningen.

- Vi har inom koncernen arbetat med att integrera hållbarhet i verksamhetens alla delar i flera år. Denna rekrytering är ytterligare ett steg i den riktningen vilket är oerhört glädjande för hela koncernen. Med Filippa som ansvarig för hållbara affärer i SPP är jag övertygad om att vi kommer ta nästa steg i vårt arbete och stärka relationen till våra kunder ytterligare. Dessutom är det en ynnest att få arbeta med ett av Sveriges absolut skarpaste hållbarhetsproffs.

Filippa Bergin tillträder tjänsten den 18 november.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se