SPP/Storebrand på toppmöte om investeringar i Afrika

SPP/Storebrand på toppmöte om investeringar i Afrika

SPP/Storebrand närvarar på toppmötet Africa Leaders Summit i Washington som inleds måndagen den 4 augusti. Inför mötet hålls ett rundabordsamtal om institutionella investeringar i energi och infrastruktur i Afrika där Sarah McPhee, vd SPP och Staffan Hansén, vd Storebrand Kapitalförvaltning deltar.

Rundabordsamtalet äger rum på eftermiddagen söndagen den 3 augusti och leds av Finansminister Anders Borg och Rajiv Shah, chef för USAID. Samtalet kommer att handla om hur institutionellt kapital och långsiktiga investeringar i Afrika kan gynna Afrika och tillgängligheten till dessa investeringar. Sarah McPhee, vd SPP och Staffan Hansén, vd Storebrand Kapitalförvaltning deltar tillsammans med bland annat andra pensionsfonder, Sida, Världsbanken och IMF samt Afrikanska Utvecklingsbanken.

- Vi välkomnar den koordinerande roll som den svenska staten tar för att gemensamt hitta investeringslösningar till gagn för alla parter, säger Sarah McPhee, vd SPP och tillägger;

- Vi vill gärna att våra kunder tar del av Afrikas tillväxt men med goda garantier och styrning från statliga och privata samarbetspartners. Nu får vi genom en strukturerad process stöd i att hitta investeringar i Afrika och genom dessa kunna driva en hållbar tillväxt och ge avkastning till våra kunder.

Toppmötet, som kommer att pågå i tre dagar, syftar bland annat till att diskutera investeringar, utvecklingsfrågor och säkerhetsfrågor i Afrika och omkring 50 stats- och regeringschefer kommer till USA.

- Afrika har en oerhörd tillväxtpotential och värdefulla naturresurser, säger Staffan Hansén, vd Storebrand Kapitalförvaltning.

SPP/Storebrand är stora ränteinvesterare och har tidigare investerat i Afrika genom gröna obligationer och ser detta som en god möjlighet att investera även framöver.

- Däremot har SPP/Storebrand liksom pensionsbolag generellt inte resurser, kapacitet eller kunskap att göra direktinvesteringar i Afrika. Därför är det viktigt för oss att hitta rätt samarbetspartner för att kanalisera kapital till Afrika på ett produktivt sätt och på så sätt generera avkastning till våra sparare samt bidra till en hållbar tillväxt i regionen, avslutar Staffan Hansén.

Läs även

SPP investerar 1 miljard för att främja grön tillväxt i Afrika Obligationen är utgiven av African Development Bank (AfDB) och är unik i sitt slag.

Vita husets beskrivning av toppmötet

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se