Staffan Hansén, vd SPP Pension & Försäkring

SPP Sveriges mest jämställda pensionsbolag

När SHE Index powered by EY för andra gången rankar svenska företag är SPP Sveriges mest jämställda pensionsbolag och näst bästa företag.

SHE Index skapades av EY år 2018 för att uppmuntra näringslivet att fokusera mer på jämställdhet och mångfald. I år är andra året som svenska företag granskas i indexet, där SPP blev tydlig tvåa med sina 92 av totalt 100 poäng.

– Detta är en viktig utmärkelse för oss och ett bevis för att vårt målmedvetna jämställdhetsarbete bär frukt. Andelen kvinnliga medarbetare på SPP pension och försäkring är 54 procent, och av alla våra chefer är 55 procent kvinnor. Det har varit en målmedveten resa bakom förflyttningen. Men vi nöjer oss inte där. Vi har fortfarande en del att göra före SPP speglar det svenska samhället även i mångfald och inkludering. Det blir nästa utmaning, kommenterar Staffan Hansén, vd SPP.

Inom både näringslivet och forskningssamfundet råder i stort sett konsensus om att jämställdhet ger affärsmässiga fördelar. Rapporter från EY, Catalyst, MSCI och RobeccoSam visar att det finns en stark korrelation mellan ett företags resultat och nivån av jämställdhet. SPP/Storebrand har därför utvecklat och fördjupat analysen kring jämställdhet i bolagets hållbarhetsanalys.

– En faktor som påverkar betygsättningen av de 4 500 bolag som vi analyserar är jämställdhet. Vi på SPP vill helt enkelt investera mer i jämställda bolag, för vi tror de fattar klokare beslut och levererar starkare långsiktiga resultat, säger Staffan Hansén.

McKinsey har även kunnat visa att företag som satsar på jämställdhet har 35 procent större sannolikhet att prestera bättre än genomsnittet i sin bransch. De är mer innovativa, inkluderade och bättre rustade att möta utmaningar.

– Jämställdhet och mångfald är viktiga delar av att bygga en stark och inkluderande kultur i ett företag. Vi på SPP värdesätter olika perspektiv för att vi vet att det är grunden för en dynamisk och långsiktigt hållbar organisation. Under det senaste året har vi haft särskilt fokus på inkluderande ledarskap, vilket vi tror är en viktig parameter i mångfalds- och inkluderingsarbetet, säger Helena Sandin, HR-chef på SPP.

Fakta SHE Index:

SHE Index utvärderar och rangordnar företag utifrån inkludering och jämställdhet baserat på kriterier såsom könsfördelning, policys och nyckeltal samt talangutveckling. Syftet med indexet är att med utgångspunkt i kön hjälpa företag att genomlysa, jämföra och förbättra arbetet med inkludering. Baserat på informationen från företagen beräknas ett individuellt index för varje företag, vilket är ett tal mellan 0 och 100, som sammanfattar nivån för inkluderingsarbetet.