Kalle & framtiden - SPPs podd

SPP tar ett nytt grepp om pensioner med hjälp av podden Kalle & framtiden

Idag firar vi för tolfte gången i rad Tjänstepensionens dag, där vi i branschen uppmärksammar hur viktig tjänstepension är och vill öka kännedomen om den. För att dra vårt strå till stacken och bidra till ökad kunskap och nyfikenhet på tjänstepensionen lanserar SPP idag säsong 2 av podden Kalle & framtiden – som den här säsongen har fokus på företagets behov.

SPP lanserade i somras podden "Kalle och framtiden" – en podd där lyssnarna i sex avsnitt får följa 25-åriga Kalle, som med hjälp av experter och en stor dos humor försöker förstå hur pensionen egentligen fungerar. I podden träffar Kalle företagare, knegare och folk på stan, och blickar in i Kalles potentiella framtid som pensionär.

I säsong två, som har premiär i dag byter Kalle fokus och i sex nya avsnitt fokuserar han på företagen och deras olika behov och utmaningar som arbetsgivare eller entreprenörer. Han träffar bland annat SPPs nytillträdde vd Jenny Rundbladh, som kommenterar poddsatsningen så här.

- Pension upplevs ofta som svårt och tråkigt och vi vill med podden göra det svåra lättbegripligt för våra kunder och potentiella kunder. Vi såg att ingen tagit det här greppet om pension innan och ville skapa en kunskapsdrivande, tidlös, underhållande och reflekterande podd om pensioner som ska leva kvar under en lång tid framöver, säger Jenny Rundbladh, vd för SPP Pension & försäkring och del av Storebrands koncernledning.

Tanken med podden är att inspirera och utbilda företagarna och få dem att reflektera över hur de kan bli en attraktivare arbetsgivare.

- Pensionen är en viktig anställningsförmån som har stor betydelse för den totala pensionen, men som ofta glöms bort vid anställningsintervjuer. Och många småföretagare prioriterar ofta inte sin egen ekonomiska trygghet och sitt långsiktiga sparande till pensionen. Därför har det varit viktigt för mig att delta i vår podd och dela med mig av erfarenheter och tips. Jag hoppas podden får stor spridning och de som lyssnar få verktyg de behöver. Till exempel behöver även egenföretagare ofta rådgivning kring sparande och försäkringsskydd för sig och sin familj, men också hjälp med planering inför generationsskifte, säger Jenny Rundbladh.

Jenny Rundbladh framhåller också att podden är en del av kommunikationen till småföretagare och det småföretagarkoncept som SPP lanserade i våras som bland annat innehåller en heltäckande vårdförsäkring.

- Vi vill synliggöra vilken fantastisk förmån som tjänstepensionen är och öka möjligheterna att både attrahera och behålla de bästa talangerna. Vi gör det enkelt och hållbart att skapa en ekonomisk trygghet för Sveriges småföretagare och deras anställda, säger Jenny Rundbladh.

Fakta: SPPs podd Kalle & framtiden – säsong 2, fokus på företagen.

Pensioner upplevs svårt och tråkigt och SPP vill med podden göra det svåra lättbegripligt för våra kunder och potentiella kunder. Vi vill skapa en kunskapsdrivande, tidlös, underhållande och reflekterande podd om pensioner som ska leva kvar under en lång tid framöver. Tanken är att inspirera och utbilda individer och företagare och få dem att reflektera över sin pension samt hur företagen kan bli en attraktivare arbetsgivare. Vi har därför skapat en podd i två säsonger med 6 avsnitt (15 min/avsnitt) per säsong.

Säsong 1, med fokus på individen och säsong 2, med fokus på företagen. Podden är producerad i samarbetet med Monopol media.

Första avsnittet i säsong två fokuserar på vad som är en bra tjänstepension, avsnitt två handlar om olika jobbförmåner, avsnitt tre handlar kraven på den nya arbetsmarknaden, avsnitt fyra vilket land har den bästa pensionen, avsnitt fem småföretagares behov och avsnitt sex hur ska man upphandla tjänstepension. Podden hittar ni där poddar finns eller under SPPs kunskapsnav.